دکتر الهام تیزرویان

پوست، مو و زیبایی

دکتر الهام تیزرویان

پوست، مو و زیبایی

بهترین دارو برای پیشگیری از پیری پوست

فهرست موضوعات

مردم با خریدن کرم ضد چروک و لوسیون‌های بدون نسخه، به دنبال از بین بردن چروک و یا کاهش آسیب رسیدن به پوست از طریق نور آفتاب هستند. اینکه این کرم‌ها تاثیر دارند یا خیر، به مواد به کار رفته در آنها و مدت زمان استفاده بستگی دارد.

به دلیل اینکه این کرم‌های ضد‌ چروک به عنوان کرم دارویی دسته بندی نشده‌اند، نیازی نیست تا بر روی آنها تحقیق انجام شود تا از اثر گذاری آنها مطمئن شد. اگر در کرم‌ها به دنبال لیفت صورت هستید، این کرم‌ها فایده ندارند زیرا تاثیر‌گذاری آنها بسیار جزئی است. در ادامه، بهترین دارو برای پیشگیری از پیری پوست را معرفی خواهیم کرد.

کرم ضد چروک

مواد به کار رفته در کرم‌های ضد‌ چروک:

مرطوب کننده‌ها به تنهایی می توانند حالت چهره شما را بهبود ببخشند. آنها به طور موقت باعث پف کردن صورت شده و چین و چروک‌ها کمتر به چشم می‌آیند. مرطوب کننده‌ها شامل لوسیون‌ها، کرم‌ها، ژل‌ها، سرم‌های ساخته شده از آب، روغن و مواد دیگر مثل پروتئین‌ها، موم، گلیسیرین، لاکتیک و اوره می‌شود.

کرم‌های ضد چروک معمولا شامل موادی بوده که تاثیرات دیگری بر پوست می‌گذارد. این مواد اولیه به منظور بهبود بخشیدن به رنگ صورت، چروک‌ها، بافت پوست و خطوط لبخند و کنار چشم اضافه می‌شوند. تاثیر گذاری کرم به مدل پوست شما و مواد اولیه به کار رفته بستگی دارد. بسیاری از این کرم‌ها با ترکیبات قوی‌تری وجود دارند که پزشک برای شما تجویز می‌کند. بسیاری از مواد اولیه که که حالت چهره شما را بهبود می‌بخشند در زیر توضیح داده شده است. هر محصولی را که می‌خرید، برچسب راهنمای آن را مطالعه کنید.

  • رتینول: این محصول از ترکیبات ویتامین آ تشکیل شده و از رتینوید که در بسیاری از محصولات که به نسخه نیاز دارند وجود دارد، ضعیف‌تر است.مصرف رتینول و رتینوید برای افراد حامله توصیه نمی‌شود.
  • ویتامین‌سی: ویتامین‌ سی به تنهایی تاثیری ندارد ولی وقتی با یک کرم ضد چروک ترکیب شود و به طور مداوم استفاده شود، آسیب‌های وارد شده از طریق خورشید و آلودگی را کاهش می‌دهد و از تغییر رنگ پوست جلوگیری می‌کند. ویتامین ‌سی همچنین به تولید کلاژن کمک می‌کند. کرم‌های ویتامین‌سی خود را دور از هوا و نور خورشید نگهداری کنید تا ماندگاری بیشتر شود.
  • نیاسینامید: این ماده به ویتامین ‌ب مرتبط بوده و در سرم‌ها، ماسک‌ها، مرطوب‌کننده‌ها و کرم های ضد چروک استفاده می‌شود. این ماده می‌تواند جلوی علائم پیری و تغییر رنگ پوست را گرفته و یک حالت آرامش‌بخش بر روی پوست داشته باشد که باعث می‌شود پوست از مواد دیگر در کرم، بیشتر استفاده کند. آن را دو بار در روز استفاده کنید.
  • بکوچیول: این ماده از رتینول ملایم‌تر بوده و افراد حامله نیز می‌توانند از آن استفاده کنند. از این ماده در مرطوب‌کننده‌ها و سرم‌ها و در سنت دارویی آیورودا استفاده می‌شود . بکوچیول اثر پیری و تغییر رنگ پوست را کاهش می‌دهد. از آن دو بار در روز استفاده کنید.
  • ترانگزامیک‌اسید: این ماده از آمینو‌اسید لیزین گرفته می‌شود و پوست را روشن تر می‌کند و اثر تغییر رنگ و ملاسما را نیز کاهش می‌دهد. از آن دو بار در روز همراه با کرم ضد‌آفتاب استفاده کنید.
  • آزلاییک‌اسید: یک ماده ملایم بوده که وقتی با مواد موجود در مرطوب‌کننده، سرم یا کرم ضد‌چروک ترکیب می‌شود، به خوبی تاثیر می‌گذارد. آزلاییک‌اسید یک ماده آنتی‌باکتریال بوده و باعث روشن‌ شدن پوست می‌شود و افراد حامله نیز می‌توانند از آن استفاده کنند.
مواد به کار رفته در کرم‌های ضد‌ چروک

ارزیابی امن بودن و اثر‌گذاری:

سازمان غذا و دارو، کرم‌ها ولوسیون‌ها را به عنوان لوازم زیبایی دسته بندی می‌کند که باعث می‌شود ارزش دارویی و درمانی نداشته باشند. به همین دلیل FDA آنها را کمتر بررسی کرده و به نسبت دارو‌های نسخه دار خیلی سخت‌گیری نمی‌کند. همچنین محصولات زیبایی بر خلاف دارویی، برای امن بودن و اثر گذاری بررسی نمی‌شوند.

ممکن است شنیده باشید که به برخی از این محصولات کازموسوتیکال گفته می‌شود که به این معنی است که این محصول هم آرایشی بوده و هم بهداشتی. به دلیل اینکه FDA این محصولات را امتحان نمی‌کند،تضمینی نیست که باعث کاهش چروک‌های شما بشوند. هنگام بررسی محصولات برای خرید، نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • هزینه: قیمت هیچ ربطی به اثر گذاری ندارد. محصولی که گرانتر از محصول دیگری بوده، لزوما اثر گذاری بیشتری ندارد.
  • دوز کمتر: محصولات پوستی که بدون نسخه خریداری می‌کنید، مقدار مواد اولیه در آنها به نسبت محصولات نسخه دار کمتر بوده. به همین دلیل ممکن است تغییری را مشاهده نکنید یا تغییرات کوتاه مدت باشند.
  • مصرف روزانه: شما باید روزی یک یا دو بار از کرم در طی چند هفته استفاده کنید تا شاهد تغییرات باشید، و موقعی که مصرف محصولات را کنار می‌گذارید، تاثیرات آن از بین رفته و پوست به حال قبلی خود بر می‌گردد.
  • عوارض جانبی: برخی محصولات ممکن است باعث خارش، حساسیت ‌پوستی، حس ‌سوزش و داغی شوند. بعضی محصولات نیز هنگام حاملگی نباید مصرف شوند. حتما راهنمای محصول را مطالعه کنید تا عوارض جانبی کمتر شود. بهتر است از محصولاتی که حساسیت‌زا نیستند و باعث بروز آکنه نمی‌شوند، استفاده کنید. آنها ممکن است به عنوان ضد‌حساسیت و غیر کومدوژنیک دسته‌بندی شده باشند. از محصولی استفاده کنید که در صورت بروز مشکل، با تماس، به شما کمک کنند.
  • تفاوت افراد: مدل پوست هر دو فرد با یک دیگر متفاوت است. به همین دلیل محصولی که برای دوست شما اثر دارد، حتما برای شما تاثیر ندارد. هیچ محصولی برای دو نفر یکسان عمل نمی‌کند.
برای پلکسر صورت چه باید کرد

روتین ضد‌ چروک شما:

سرم‌های ضد ‌چروک و کرم‌ها ممکن است اثر چروک‌های ریز را کمتر کنند ولی این اثر‌گذاری به اینکه چه مقدار از محصول استفاده می‌کنید، نوع و مقدار مواد به کار رفته در آن و نوع چروک شما بستگی دارد.

اما اگر می‌خواهید از اثر‌گذاری محصولات مطمئن شوید، از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • محافظت در برابر خورشید: قرار گرفتن در معرض اشعه UV، باعث سریع تر شدن پروسه پیری پوست می‌شود و باعث به‌وجود آمدن چروک و تغییر رنگ آن می‌شود. نور خورشید، دلیل شماره یک برای پیری پوست و پیگمانتاسیون غیر متقارن است. مدت قرار گرفتن در معرض خورشید را کم کنید و از خود با لباس مناسب و کلاه و کرم ضد آفتاب محافظت کنید. حتی نور خورشیدی که از پنجره وارد می‌شود، میتواند باعث بروز چروک شود. بهتر است به مصرف روزانه کرم ضد آفتاب عادت کنید حتی اگر بیرون از خانه نمی‌روید، یا حداقل از آن بر روی صورت، دست و سینه استفاده کنید.
  • انتخاب محصول حاوی کرم ضد‌آفتاب: از یک کرم ضد‌آفتاب با طیف حداقل 30، حتی در روز‌های ابری استفاده کنید. بسیاری از مرطوب‌کننده‌ها و محصولات آرایشی، حاوی ضد آفتاب هستند. تلاش کنید تا یک مرطوب کننده یا کرم‌پودر انتخاب کنید که ضد آفتاب با طیف محافظت در برابر خورشید 30 داشته باشد. عادت کنید هر روز از آن استفاده کنید مخصوصا وقتی بیرون می‌روید. اگر شنا میکنید یا تعرق دارید، هر دو ساعت استفاده کنید. محصولاتی که محافظت کننده مثل اکسید‌زینک یا اکسید‌تیتانیوم دارند، برای محافظت از پوست حساس مناسب هستند. از این محصولات بر روی بقیه محصولات به جز اسپری ضد‌حشره استفاده کنید.
  • استفاده از مرطوب‌کننده: مرطوب‌کننده از چروک جلوگیری نمی‌کند ولی باعث محفوظ شدن آب در پوست شده و به طور موقت چین و چروک را می‌پوشاند.
  • دخانیات مصرف نکنید: سیگار کشیدن باعث تنگ شدن رگ‌های خونی در لایه بیرونی پوست شده و به کلاژن و الاستین آسیب می‌زند. این فیبر‌ها به پوست شما سختی و قابلیت کشسانی می‌دهند و با کم شدن آنها، پوست شل شده و چروک ظاهر می‌شود. با ترک دخانیات بافت پوست شما بهتر شده و از بروز بیشتر چروک جلوگیری می‌شود.

الهام تیزرویان دکتر زیبایی در سعادت آباد

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

تماس تلفنی

تلفن

اینستاگرام

منو

جستجو
مقالات
لیزر مو
فیلر و بوتاکس
ریزش مو
جوانسازی

فهرست موضوعات

پرسش از دکتر