دکتر الهام تیزرویان

پوست، مو و زیبایی

دکتر الهام تیزرویان

پوست، مو و زیبایی

آیا بوتاکس برای عرق زیر بغل جواب می دهد و دایمی است؟

فهرست موضوعات

عرق کردن، روشی است که بدن شما در هوای گرم خود را خنک نگه می دارد. عرق کردن نیز زمانی اتفاق می افتد که عصبی می شوید. در حالی که تعریق در سراسر بدن شما رخ می دهد، وجود آن در زیر بغل می تواند باعث ایجاد بوی بد شود که می تواند دفع کننده تعاملات اجتماعی شما و عامل مهمی برای خجالت باشد.

منظور از بوتاکس زیر بغل چیست؟

طبق اعلام اداره موادغذایی و دارویی، سم بوتولنیوم به عنوان بوتاکس شناخته شده است. برای درمان دائم علائم تعریق شدید زیر بغل، به خصوص زمانی که داروهای به کار گرفته شده روی پوست، به اندازه ی کافی موثر نبوده اند، می توان بوتاکس را به پوست تزریق کرد. حدود ۲۰ کشور در حال حاضر برای تعریق بیش از حد، مجوز بوتاکس را صادر کرده اند و اکثر معالجات مربوط به بوتاکس زیر بغل را پزشکان زیبایی انجام می دهند.

بوتاکس با مسدودسازی ترشح ماده ی شیمیایی، تعریق بیش از حد زیربغل را درمان می کند. طی پروسه ی انجام بوتاکس، پزشک از یک ماده ی بی حس کننده استفاده می کند. سپس تقریبا ۵۰ واحد بوتاکس را به هر زیربغل با یک سوزن کوچک، تزریق میکند. بوتاکس زیربغل برای اکثر مردم بدون درد و نسبتا سریع است. پس از جلسه ی درمانی، می توانید بلافاصله انجام کارهای روزانه را از سر بگیرید.

آیا بوتاکس زیر بغل موثر است؟

آیا بوتاکس زیر بغل موثر است؟

بوتاکس که به دلیل مبارزه با چین و چروک معروف شده است، می تواند باعث آسودگی دائمی از یک وضعیت شرم آور شود، که آن تعریق بیش از حد زیر بغل است. مطالعات نظری و‌ پزشکی به اثربخشی بوتاکس در اکثر بیمارانی که مبتلا به تعریق بیش از حد هستند اشاره دارند. بررسی موسسه ملی بهداشت حاکی از آن است که بوتاکس، درمانی موثر و بی خطر برای بیماری مزمن تعریق بیش از حد است.

ضمنا این موسسه یادآور شده است که این روش پرهزینه می باشد و برای نتیجه گیری نیازمند تزریق های پی در پی است. با این وجود روی هم رفته بوتاکس لزوما از تعریق جلوگیری نمی کند. هدف از تزریق بوتاکس کاهش تعریق بیش از حد به میزان نرمال یا کمتر از حد معمول است. با این حال اکثر افراد مقدار کمی عرق می کنند و ممکن است به ضد بو یا ضد تعریق احتیاج پیدا کنند.اما این موضوع از شخصی به شخص دیگر متفاوت است.

در کجای بدن برای درمان تعریق، از بوتاکس استفاده می شود؟

در حال حاضر بوتاکس فقط برای درمان تعریق زیر بغل تایید شده است. پژوهش های معتبر نتایج متفاوتی یافته‌ اند اما شواهد فراوانی در مورد این وجود دارد که بوتاکس می‌ تواند تولید عرق زیر بغل را تا بیش از ۵۰ درصد در مدت حداقل ۶ ماه کاهش دهد.

اثر بوتاکس زیر بغل تا چه مدتی است؟

انجام تعداد دفعات زیاد تزریق می تواند منجر به اثرات طولانی خشکی زیر بغل شود. با این حال بوتاکس در هر فردی بوتاکس به شکل متفاوتی از بین میرود. اثر بوتاکس بعد از چند روزه؟مدت زمان و اثرگذاری آن هم می تواند متفاوت باشد. معمولا آشکار شدن نتیجه ی بوتاکس یک تا دو هفته زمان می برد. پس از تزریق بوتاکس بیماران حدودا ۳ تا ۶ ماه خشکی زیر بغل را تجربه می کنند و می بایست برای حفظ خشکی زیر بغل رسیدگی روتین را به طور کامل ادامه دهند.

توجه داشته باشید که عواملی مثل اضطراب و‌ ورزش کردن، می تواند واکنش متابولیک بدن به بوتاکس را سرعت ببخشد و همین امر سبب می شود که اثرات بوتاکس سریع تر از بین بروند.

مزایای بوتاکس زیربغل

مزایای بوتاکس زیر بغل

تزریق بوتاکس به خاطر تعریق زیر بغل مزایای بسیاری دارد. بوتاکس یک روش غیرتهاجمی است که انجام آن تنها ۱۵ دقیقه طول می کشد و فقط یک  تزریق در هر محل صورت می گیرد. عملا هیچ زمان بهبودی وجود ندارد و بلافاصله می توانید فعالیت های عادی را دوباره از سر بگیرید. این تزریق در نقاط دیگر بدن مثل دست ها، پاها، زیر بغل و دیگر مناطقی که تعریق شدید دارند انجام می شود.

به غیر از عوارض جانبی خود تزریق که درد، کبودی و قرمزی در محل می باشد، هیچ عوارض جانبی دیگری ندارد. برای اینکه بوتاکس به طور کامل نتیجه دهد، درمان آن حدود سه هفته طول می کشد. برخی از مردم بلافاصله نتیجه ی آن را می بینند اما اثرات کامل آن از حدود هفته ی سوم یا چهارم آشکار می شوند. پیش از آنکه درمان دیگری نیاز باشد، اثرات بوتاکس از ۶ ماه تا بیش از یک سال امکان دارد به درازا بکشد. کسانی که در ناحیه ی زیربغلشان بوتاکس تزریق می کنند کاهش چشمگیری در میزان تعریق دارند و در نتیجه از لحاظ اجتماعی آسوده خاطرند و اعتماد به نفس بالاتری دارند.

تزریق بوتاکس برای درمان تعریق چگونه عمل می کند؟

تزریق بوتاکس مانع ترشح استیل کولین (acetylcholine) می شود. این انتقال دهنده ی عصبی، برای ارسال سیگنال تعریق، به غدد عرق شما متصل می شود. معمولاً هنگامی که دمای بدنتان افزایش می یابد، سیستم عصبی شما غدد عرق را فعال می کند و بدن شما نیز با عرق کردن خود را به طور خودکار خنک می کند. اما در افراد مبتلا به هایپرهیدروز، عصب هایی که به غدد عرق سیگنال می دهند بیش فعال هستند.

هنگامی که بوتاکس را مستقیم در ناحیه ای از بدن خود تزریق می کنید که همیشه عرق می کند، عصب های بیش فعال شما اساساً فلج می شوند. وقتی عصب ها نتوانند به غدد عرق سیگنال دهند، شما عرق نخواهید کرد. با این وجود، بوتاکس فقط از تعریق در ناحیه ی خاصی که در آن تزریق انجام شده، جلوگیری می کند.

بوتاکس برای تعریق زیر بغل

بوتاکس زیر بغل بهتر است یا کرم نئودرم؟

این عارضه که در اصطلاح پزشکی به عنوان هایپرهیدروز زیر بغل (axillary hyperhidrosis) شناخته می شود به گونه ایست که افراد مبتلا به آن، برای حفظ دمای طبیعی بدن خود تا چهار برابر بیشتر از حد معمول عرق می کنند. افراد مبتلا به این اختلال اغلب از مشکلاتی که در اجتماع دارند، رنج می برند و می گویند که به طور قابل توجهی در فعالیت های روزمره ی آن ها مزاحمت ایجاد می کند.

تحقیقات نشان می دهند که بوتاکس برای عرق زیر بغل در یک دوره ی دو ساله، یک گزینه ی درمانی ایمن و مؤثر است. FDA، سازمان غذا و داروی امریکا، بوتاکس (سم بوتولینوم نوع A) را برای درمان هایپرهیدروز زیر بغل که با کرم های تجویزی یا ضد تعریق ها بهبود پیدا نمی کنند، در جولای 2004 (تیر ماه ۱۳۸۳) تأیید کرد.

بوتاکس  زیر بغل از نظر پزشکی

بوتاکس از تزریق سم بوتولینوم، بیماری هایپرهیدروز را کنترل و درمان میکند. این تزریق ها به طور موقت یک ماده ی شیمیایی در بدن را که غدد عرق را تحریک می کنند، مسدود کرده و در مدت تقریباً چهار تا شش ماه باعث کاهش تعریق فرد می شود. این روش درمانی نسبتاً بدون درد است و اکثر بیماران نیازی به بیهوشی ندارند. در صورت تمایل، پزشکان می توانند قبل از تزریق، کرم بی حس کننده یا یخ روی پوست بیمار بمالند. بیماران معمولاً بلافاصله پس از تزریق فعالیت های عادی خود را از سر می گیرند.

محققان در یک پژوهش سه ساله؛ ایمنی، اثربخشی درمان مکرر با تزریق بوتاکس را روی افراد مبتلا به هایپرهیدروز زیر بغل و تاثیر این درمان بر کیفیت زندگی آن ها را بررسی کردند و نتایج خوبی بدست آمد.

استفاده از کرم و دارو برای کنترل عرق زیر بغل

استفاده از کرم و دارو برای کنترل عرق زیر بغل

بسیاری از بیماران مبتلا به هایپرهیدروز، داروهای موضعی یا درمان های گیاهی را برای تسهیل شرایط خود امتحان می کنند اما این دار‌وها یا فقط فواید موقتی دارند یا اصلاً هیچ فایده ای ندارند. خوشبختانه درمان های موثری مانند بوتاکس در دسترس است. در صورت پاسخ نگرفتن از بوتاکس تنها راه حل باقی مانده جراحی توراسیک در دسترس است. اما باید بدانید اثر بخشی هیچ کدام از این داروها به اندازه ی تزریق بوتاکس یا بوتولنیوم به زیر بغل نمیباشد. داروهای مورد استفاده برای درمان هایپرهیدروز عبارتند از:

1_ ضد تعریق ها 

پزشک شما ممکن است یک ضد تعریق حاوی آلومینیوم کلرید (درایسول) تجویز کند. این محصول می تواند باعث سوزش پوست و چشم شود. این ضد تعریق را معمولاً قبل از رفتن به رختخواب روی پوست استعمال کنید سپس زمانی که از خواب برخاستید، محصول را با آب بشویید و پاک کنید و مراقب باشید که با چشمانتان تماس نداشته باشد. اگر در صورت مصرف پوستتان دچار سوزش و خارش شد، ممکن است کرم هیدروکورتیزون به شما در رفع آن کمک کند.

2_ پماد ها

یک کرم تجویزی حاوی گلیکوپیرولات ممکن است برای هایپرهیدروزی که روی صورت و سر تأثیر می گذارد، کمک کننده باشد.

مطلب مرتبط: بهترین دکتر تزریق بوتاکس در سعادت آباد

کرم تجویزی حاوی گلیکوپیرولات

3_ داروهای بی حس کننده

برخی از داروهای خوراکی، مواد شیمیایی ای را که به عصب های خاصی اجازه ی برقراری ارتباط با یکدیگر را می دهند، مسدود می کنند. این موضوع می تواند تعریق را در برخی افراد کاهش دهد. عوارض جانبی احتمالی مصرف این دار‌وها شامل خشکی دهان، تاری دید و مشکلات مثانه است.

الهام تیزرویان دکتر زیبایی در سعادت آباد

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

تماس تلفنی

تلفن

اینستاگرام

منو

جستجو
مقالات
لیزر مو
فیلر و بوتاکس
ریزش مو
جوانسازی

فهرست موضوعات

پرسش از دکتر