دکتر الهام تیزرویان

پوست، مو و زیبایی

دکتر الهام تیزرویان

پوست، مو و زیبایی

چطور کمبود سلنیوم و ویتامین B12 در ریزش مو را جبران کنیم؟

فهرست موضوعات

فاکتور های زیادی در ریزش مو دخیل هستند. از رایج ترین علل ریزش مو می توان به هورمون ها، ژنتیک، استرس، رژیم غذایی نامناسب و تغییرات سبک زندگی اشاره کرد. بنابراین یافتن دلیل اصلی ضعیف شدن یا ریزش مو به دقت بالایی نیاز دارد. یکی از مهم ترین عواملی که در زمان مواجهه با ریزش مو باید بررسی کنید کمبود ویتامین هاست. مواد معدنی و ویتامین هایی مثل ویتامین A، ویتامین های گروه B مانند بیوتین و B12، آهن و سلنیوم همگی به نوعی در رشد و سلامت موهای شما نقش دارند. بنابراین، کمبود هر یک از آنها می تواند منجر به ریزش مو شود.

اگر با وجود مصرف ویتامین کافی همچنان دچار ریزش مو هستید، مشکل از جای دیگری است. علت ریزش مو در افراد مختلف، متفاوت است. اگر موهایتان نازک شده است یا دچار طاسی و ریزش غیر عادی مو شده اید، بهتر است تمام دلایل احتمالی را بررسی کنید. رایج ترین علل ریزش مو با الگوی مردانه استرس، اضطراب، عدم تعادل هورمونی و ژنتیک می باشد؛ اما تغذیه و سبک زندگی نامناسب نیز می توانند نقش زیادی در ریزش مو داشته باشند.

کمبود کدام ویتامین باعث ریزش مو میشود؟

در ادامه ویتامین هایی که کمبود آنها باعث ریزش مو شده و راه های دریافت آن را نام میبریم: 

1_ کمبود ویتامین D و ریزش مو 

زمانی که بحث ریزش مو ناشی از کمبود ویتامین می شود، ویتامین D شاید اولین احتمال پزشک شما باشد. ویتامین D در غذاهایی مانند ماهی های چرب، تخم مرغ، گوشت قرمز، آووکادو، دانه های چیا و آجیل یافت می شود. این غذا ها برای رشد مو ضروری هستند؛ زیرا باعث تحریک فولیکول های جدید و قدیمی می شوند. علاوه بر تمامی این موارد، کمبود ویتامین D به عنوان یکی از دلایل اصلی آلوپسی آره آتا شناخته شده است. اگرچه این موضوع به طور قطعی ثابت نشده، اما تحقیقات نشان داده است که سطح ویتامین D در افراد مبتلا به آلوپسی آره آتا پایین تر از سایر افراد می باشد.

🔔سایر علائم کمبود ویتامین D: 

🔔 چگونه ویتامین D بیشتری دریافت کنیم؟

کمبود ویتامین D و ریزش مو

2_ کمبود آهن

آهن یک ماده ی مغذی حیاتی است که بدن برای تولید هموگلوبین (پروتئینی در خون که وظیفه ی اکسیژن رسانی به سلول های بدن را بر عهده دارد) به آن نیاز دارد. زمانی که سطح آهن خون شما پایین باشد، بدن توانایی تولید هموگلوبین را ندارد. این بدان معناست که خون نمی تواند اکسیژن کافی به سلول های سراسر بدن شما -از جمله سلول هایی که در رشد مو دخیل هستند- برساند.

بر اساس یک مطالعه تحقیقاتی ریزش موی ناشی از کمبود آهن ممکن است شبیه به ریزش مو با الگوی مردانه باشد. ریزش مو با الگوی مردانه به این صورت است که شما گاهی اوقات متوجه موهای بیشتری روی بالش، چاه حمام و برس هایتان می شوید. در موارد جدی تر ممکن است طاسی تکه ای را نیز تجربه کنید. 

سایر علائم کمبود آهن عبارتند از: 

🔔 چگونه آهن بیشتری مصرف کنیم؟

3_ ریزش مو بر اثر کمبود بیوتین (ویتامین B7)

ویتامین B7 (بیوتین) علاوه بر تبدیل برخی از مواد مغذی، کربوهیدرات ها و چربی ها به انرژی، نقشی اساسی در سلامت پوست، مو و ناخن های شما ایفا می کند. کمبود بیوتین در بدن شما می تواند خود را به شکل حساسیت های پوستی تکه ای و قرمز، ریش ریش شدن ناخن ها و ریزش مو یا نازکی تدریجی موهای شما نشان دهد. البته، کمبود بیوتین در موارد نادر اتفاق می افتد. معمولاً بیوتین مورد نیاز بدن شما با داشتن یک رژیم غذایی متعادل و سالم تأمین می شود. هر چند مصرف دخانیات، اعتیاد به الکل و مصرف برخی از داروها (به خصوص آنتی بیوتیک ها) می تواند روی سطح بیوتین بدن تأثیر منفی بگذارد.

چگونه بیوتین بیشتری به بدن خود برسانیم؟

1_ مصرف از مکمل بیوتین: 
امروزه مکمل های بیوتین به علت تبلیغات گسترده در زمینه ی خواص مربوط به انرژی و رشد مو محبوبیت بالایی پیدا کرده اند. البته، در یک تحقیق انجام شده در سال 2017 شواهد کافی برای اثبات این فواید در افرادی که رژیم غذایی متعادلی داشتند یافت نشد.
2_ مصرف غذاهای غنی از بیوتین:
غذاهایی مثل اندام داخلی (جگر، قلوه و …)، زرده تخم مرغ، بادام زمینی، بادام درختی، غلات کامل، انواع قارچ یا موز سرشار از بیوتین می باشند.
بیوتین برای ریزش مو

4_ کمبود ویتامین A

رابطه ی سطح ویتامین A بدن با کیفیت و ریزش موهای شما چیست؟ رابطه ی این دو کمی پیچیده است. به این معنا که تنها نباید نگران کمبود این ویتامین باشید، بلکه مصرف بیش از حد ویتامین A نیز می تواند منجر به ریزش موی شما شود. علت این امر آن است که بالا بودن سطح ویتامین A باعث می شود که فولیکول های مو بیش فعال شده و سریع تر از زمان ایده آل به پایان چرخه ی رشد خود برسند. در نتیجه ی این امر، موهای شما شروع به ریزش می کند و اگر بدن شما نتواند فولیکول های جدید را با سرعت مشابه تولید کند، شما مواردی مثل نازکی مو و حتی طاسی را تجربه خواهید کرد.

از سوی دیگر، کمبود ویتامین A می تواند خبر بدی برای موهای زیبای شما محسوب می شود. زیرا این ویتامین یکی از مواد مغذی اساسی برای رشد سلول هایی مثل سلول های موی سر می باشد. ویتامین A همچنین به تولید ماده ای به نام سبوم کمک می کند. سبوم ماده ای روغنی است که در غدد سباسه تولید می شود. این ماده با مولکول های چربی به نام لیپید ها ترکیب شده و یک پوشش محافظ روی سطح پوست ایجاد می کند. این لیپید ها به آبرسانی پوست کمک کرده و از پوست شما در برابر عوامل بیماری زای مضر مانند باکتری ها و قارچ ها محافظت می کنند.

🔔چگونه سطح ویتامین A بدن خود را تنظیم (بیشتر یا کمتر) کنیم؟

اگر دچار کمبود ویتامین A هستید باید میزان بیشتری از منابع غذایی این ویتامین استفاده کنید. غذاهای سرشار از ویتامین A عبارتند از: 

  • مرکبات نارنجی یا زرد تیره
  • سبزیجات (مخصوصاً سبزیجات با رنگ سبز تیره)
  • تخم مرغ
  • جگر 
  • فرآورده های لبنی
اگر سطح ویتامین A بدن شما بیش از حد بالاست باید رژیم غذایی، دارویی، مکمل های غذایی و مواد آرایشی-بهداشتی مصرفی خود را بازبینی کنید. ممکن است مقادیر بیش از حد ویتامین A به شکل موضعی یا خوراکی وارد بدن شما شود. زمانی که میزان ورودی ویتامین A را تا حد متعادلی پایین آوردید، ریزش موی شما کند یا متوقف می شود.

5_ کمبود سلنیوم و ریزش مو 

سلنیوم نوعی آنتی اکسیدان است که به سلامت و کارایی سیستم ایمنی شما کمک کرده و از سلول های بدن شما در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می کند. استرس اکسیداتیو به عدم‌ تعادل بین رادیکال‌ های آزاد و آنتی اکسیدان ‌ها در بدن گفته می شود. در صورتی که سطح سلنیوم بدن شما پایین باشد، سلامت موهای شما نیز کاهش می یابد.

با این وجود، کمبود سلنیوم امری بسیار نادر است که تنها در برخی از کشورها و مناطقی که خاک آنجا دارای کمبود سلنیوم است (و در نتیجه گیاهانی که در آن خاک رشد می کنند سلنیوم پایینی داشته باشند) دیده می شود. بدن شما به طور روزانه به میزان بسیار کمی از سلنیوم نیاز دارد و این میزان با یک رژیم غذایی متعادل حاوی انواع غذاها قابل تأمین است.

در صورت مصرف بیش از حد الکل یا سیگار، خون شما تا حدودی قابلیت جذب سلنیوم خود را از دست می دهد و در نتیجه ممکن است با کمبود سلنیوم مواجه شوید. علائم کمبود سلنیوم عبارتند از: 

  • خستگی
  • عدم تمرکز 
  • و البته، ریزش مو

چگونه سلنیوم بیشتری دریافت کنیم؟

غذاهای سرشار از سلنیوم مصرف کنید. از منابع غنی سلنیوم می توان به ماهی (ماهی تون، آزاد، سالمون، قزل آلا و …)، آجیل برزیلی، تخم مرغ، انواع قارچ، اسفناج، تخمه آفتاب گردان، پاستا، نان سبوس دار و مکمل سلنیوم اشاره کرد.
کمبود بیوتین و ریزش مو

چگونه کمبود ویتامین هایی که باعث ریزش موی ما شده اند را جبران کنیم؟

موارد کمبود ویتامین های مختلفی که در بالا ذکر شد از رایج ترین دلایل ریزش مو محسوب می شوند. البته برخی از مواد معدنی و ویتامین های دیگر نیز می توانند در سلامت و کیفیت موهای شما نقش داشته باشند. ویتامین های B12، E و C در کنار اسید های چرب اساسی مثل امگا 3 و امگا 6 از جمله مواردی هستند که باید در یک رژیم غذایی سالم و متعادل تأمین شده تا از شما در برابر ریزش مو و طاسی محافظت کنند.

در عین حال، درمان کمبود مواد مغذی به این معنا نیست که با مصرف فراوان این ویتامین ها سلامت و ظاهر شما بهتر می شود. در صورتی که احساس می کنید ریزش موی شما مربوط به کمبود ویتامین است، به جای تشخیص و درمان خودسرانه به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید. یک آزمایش خون ساده تمام این کمبود ها را مشخص کرده و با کمک پزشک می توانید برنامه ی غذایی خود را تصحیح کنید.

زمانی که نتیجه ی آزمایش خون مشخص شد، پیشنهاد ما داشتن یک برنامه ی شخصی سازی شده حاوی مکمل های غذایی و درمان های صحیح، دستورالعمل های رژیمی و اصلاح سبک زندگی می باشد. تأمین کامل ویتامین ها و مواد معدنی در یک رژیم غذایی متعادل امری اساسی برای سلامت مو، روان و بدن شما است. اگر تصور می کنید که سلامت موهایتان تحت تأثیر کمبود ویتامین ها قرار گرفته است، میتوانید با مراجعه به پزشک پوست و مو مشکل خود را حل کنید. ممکن است نازکی یا ریزش موی شما با راه حل های ساده ای مثل خوردن غذاهای مفید یا حذف غذاهای بد از رژیم غذایی درمان شود.

الهام تیزرویان دکتر زیبایی در سعادت آباد

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

تماس تلفنی

تلفن

اینستاگرام

منو

جستجو
مقالات
لیزر مو
فیلر و بوتاکس
ریزش مو
جوانسازی

فهرست موضوعات

پرسش از دکتر