در رابطه با روزاسه خفیف چه می دانید؟

با وجود اینکه بیماری های پوستی مثل روزاسه ممکن است باعث ناراحتی بسیاری از افراد شوند، اما خوشبختانه این دسته از بیماری ها با تغییرات سبک زندگی و مراقبت های پوستی قابل کنترل می باشند. پوست حساس می تواند بسیار آزار دهنده باشد. کوچک ترین عوامل منجر به تحریک ناخواسته پوست های حساس می شوند. برخلاف مشکلاتی مثل اگزما یا درماتیت تماسی که ممکن است در هر جای بدن رخ دهد، بیماری روزاسه تنها صورت را درگیر می کند.

روزاسه نیز مانند سایر بیماری های پوستی دارای طیف شدت های مختلف است. برخی از افراد ممکن است دچار روزاسه شدید شده و برخی دیگر نیز ممکن است به روزاسه خفیف مبتلا شوند. با توجه به شدت این بیماری، درمان و کنترل آن معمولاً شامل داروهای تجویزی یا داروهای بدون نسخه (OTC) می شود.

بیماری پوستی روزاسه

شناخت صحیح علائم و نشانه های روزاسه خفیف، به شما کمک می کند تا برنامه ای دقیق تر و مؤثرتر برای کنترل این حساسیت پوستی داشته باشید و متعاقباً از بهبود سریع تر و سلامت پوست خود لذت ببرید!

چگونه می توان روزاسه خفیف را تشخیص داد؟

یکی از علائم کلیدی ابتلا به روزاسه، تحریک پوست ناحیه صورت است. به طور خاص، برون ریزی پوست در بیماری روزاسه اغلب در نواحی مرکزی صورت، بینی و گونه ها بروز می یابد.

سایر علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:

• سرخی و التهاب پوست
  • برآمدگی های کوچک
  • دانه های چرکی شبیه به آکنه
  • تحریک پلک ها

تحقیقات انجام شده در مورد علائم روزاسه، اغلب روی پوست های روشن انجام شده است. با این وجود، در پوست های تیره تر، علائم قرمزی و گر گرفتگی ممکن است کمتر مشهود باشد. در عوض، برای این نوع پوست ها مواردی مثل برجستگی ها، جوش های آکنه مانند و تغییر رنگ پوست گزارش شده است.

تشخیص روزاسه

علائم دیگری که ممکن است در پوست های تیره تر رخ دهد عبارتند از:

علل و محرک های روزاسه خفیف

تا کنون علت دقیق ابتلا به روزاسه پوستی کشف نشده است. محققین بر این باورند که عوامل محیطی و ارثی می تواند در ایجاد این بیماری نقش داشته باشد.

عوامل محیطی که احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می دهند، شامل موارد زیر می شوند:

• خوردن غذاهای تند
  • غذاهای حاوی ترکیب سینامالدئید (دارچین و قهوه)
  • خوردن نوشیدنی های داغ (به خصوص چای و قهوه)
  • ابتلا به باکتری روده هلیکوباکتر پیلوری ( pylori)
  • دمودکس فولیکولاروم (Demodex folliculorum)
علل و محرک های روزاسه خفیف

با وجود عوامل محیطی ذکر شده، برخی افراد از نظر ژنتیکی بیش از سایرین مستعد ابتلا به روزاسه می باشند. به عنوان مثال، بر اساس مطالعات انجام شده، این بیماری معمولاً در سنین 30 تا 50 سالگی رخ داده و در افرادی با پوست روشن، موهای بلوند و چشم های آبی رایج تر است!

همین طور، روزاسه در افرادی که دارای سابقه خانوادگی ابتلا به روزاسه هستند و افرادی که اجداد اسکاندیناویایی یا سلتیکی دارند، بیشتر اتفاق می افتد.

با وجود اینکه زنان بیشتر از مردان به روزاسه مبتلا می شوند، اما بیماری روزاسه در مردان معمولاً شدیدتر می باشد.

گزینه های درمانی برای روزاسه خفیف

متأسفانه در حال حاضر هیچ درمانی برای روزاسه وجود ندارد. با این وجود، زمانی که روزاسه شما تأیید شد، می توانید با ایجاد یک برنامه درمانی برای کنترل علائم و کاهش تحریک پوست خود تلاش کنید. در اغلب موارد، پزشک داروهای تجویزی مثل آنتی بیوتیک های خوراکی و پماد های موضعی را تجویز می کند. روزاسه خفیف را می توان بدون تجویز دارو نیز کنترل کرد.

اگر هنوز از محرک های پوست خود بی خبر هستید، لیستی از غذاهایی که می خورید و لوازم آرایشی که مصرف می کنید را تهیه کرده و علائمی که سبب شدت گرفتن بیماری شما می شوند را شناسایی کنید.

درمان های OTC و خانگی

در برخی موارد برای درمان روزاسه خفیف می تون از درمان های خانگی، درمان های OTC، روش های زیبایی و مراقبت های پوستی و همچنین، تغییر سبک زندگی استفاده نمود.

درمان های OTC و خانگی

ساده ترین راه برای کنترل علائم و پاکسازی پوست صورت، تغییرات رژیم غذایی است که شامل پرهیز از محرک های شناخته شده روزاسه می شود. اما اگر می خواهید به مؤثرترین روش این کار را انجام دهید، باید دفترچه ای از غذاهای مصرفی و محرک های خاص خود داشته باشید تا دقیقاً از مصرف این محرک ها اجتناب کرده و مصرف غذاهایی مثل فیبر و پروبیوتیک ها را برای مبارزه با روزاسه افزایش دهید.

سایر تغییرات سبک زندگی که برای بهبود روزاسه مؤثر می باشد:

• بیش از حد در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرید.
  • از محصولات مراقبت پوستی ملایم تری استفاده کنید.
  • سیگار را ترک کنید.
  • ورزش منظم فراموش نشود.
  • برای درمان سایر مشکلات اساسی سلامتی خود اقدام کنید.

درمان های زیبایی

درمان های زیبایی مانند فشیال هایی که شامل میکرونیدلینگ می شوند، می توانند به کنترل علائمی مثل قرمزی و التهاب در روزاسه خفیف کمک کنند. البته این گونه درمان ها نباید به عنوان تنها روش درمان روزاسه در دستور کار قرار بگیرند. تحقیقات نشان داده اند که لیزر تراپی یا درمان های بر پایه نور می تواند به ظاهر رگ های خونی پوست و کنترل ضخیم شدن پوست ناشی از بیماری روزاسه کمک کنند.

درمان های زیبایی

داروهای جایگزین

گزینه دیگری که بسیاری از افراد در کنار درمان های روزاسه در نظر می گیرند، درمان های مکمل یا جایگزین است. این نوع روش های درمانی می تواند شامل فعالیت هایی با شدت کم مثل یوگا یا پیلاتس (به منظور کاهش استرس) باشد.

همین طور، خواص ضد التهاب بسیاری از گیاهان اثبات شده است. به عنوان مثال، مصرف موضعی مواد طبیعی مثل چای سبز، بلغور جو دوسر، اسطوخودوس، روغن کافور، روغن درخت چای و حتی بابونه می تواند به کاهش التهاب پوست شما کمک کند. توصیه می شود قبل از استفاده از هر درمان طبیعی، ابتدا آن را در یک ناحیه از پوست خود تست کرده تا از تحریک یا واکنش آلرژیک نسبت به آن اطمینان حاصل کنید.

در صورت شدت گرفتن بیماری روزاسه، چه کار کنیم؟

بسیاری از افراد مبتلا به روزاسه خفیف، با انجام اقدامات پیشگیرانه ای مثل اجتناب از محرک ها و تغییر سبک زندگی، می توانند علائم و التهاب ناشی از این بیماری را کنترل کنند.

اما در صورتی که بیماری شما شدت گرفت (به خصوص اگر آن را کنترل می کنید) بهتر است سریعاً با یک متخصص مشورت کنید. ممکن است به درمان های ترکیبی و داروهای تجویزی نیاز داشته باشید.

شدت گرفتن بیماری روزاسه

خلاصه

روزاسه خفیف، نوعی بیماری های پوستی است که در اغلب اوقات می توان آن را بدون مصرف داروهای تجویزی کنترل کرد. با وجود اینکه در حال حاضر هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد، اما اقداماتی مثل اجتناب از محرک ها، تغییر سبک زندگی و استفاده از محصولات مراقبتی ملایم تر، به بهبود این بیماری کمک می کند.

در اغلب موارد، اقدامات این چنینی برای کنترل علائم کافی می باشد. اما اولین قدم برای اطمینان از ابتلا به روزاسه، مراجعه به پزشک می باشد.