دکتر الهام تیزرویان

پوست، مو و زیبایی

دکتر الهام تیزرویان

پوست، مو و زیبایی

مدت زمان تاثیر بوتاکس خط اخم

فهرست موضوعات

خطوط اخم به دلیل انقباض عضله های کوچک بین ابروها به وجود می آید. همه افراد به آن دچار نمی شوند و ژنتیک مهم ترین عامل دخیل در این امر است. اگر حداقل یکی از والدین شما خط اخم داشته باشد، احتمال دارد که این موضوع به نسل بعدی منتقل شده باشد.

 از دیگر عواملی که باعث می شود افراد هنگام تمرکز با ابروهای خود چروک ایجاد کنند، می توان به رانندگی و استفاده از کامپیوتر اشاره کرد. این خطوط را می توان با سم بوتولینوم درمان کرد؛ با این حال، اگر چین و چروک خیلی عمیق باشد، ممکن است ترکیب سم بوتولینوم با فیلرها پیشنهاد شود. در ادامه مطلب در رابطه با خط اخم و مدت زمان تاثیر بوتاکس خط اخم توضیح خواهیم داد.

خط اخم چیست؟

خط اخم نوعی چین و چروک متحرک است که بین ابروها بعلت حرکات مکرر عضلات صورت، به هنگام اخم یا حالات چهره تشکیل می شود. این خطوط همچنین در پیشانی، روی پل بینی و در گوشه ی چشم ها ظاهر می شوند. اخم، یکی از حالت های صورت است که می تواند پیام منفی خشم، استرس یا نگرانی را برساند.

در حقیقت، اخم را به صورت ” انقباض ابروها به هنگام نارضایتی یا تمرکز” و “نشان دادن نارضایتی یا عدم تأیید با حالات چهره” تعریف می کنند. دو عضله ی اصلی صورت باعث ایجاد اخم می شوند: عضله  the Corrugator supercilii یا عضله چین دهنده و the procerus muscles یا عضله هرمی بینی. عضله چین دهنده در امتداد طول ابروها قرار دارد و ابروها را به طرف هم جمع می کند.

این عضله، پوست بین ابروها را چروک می کند و یک یا دو خط عمودی ایجاد می کند. زمانی که اخم به صورت مکرر یا شدید باشد، این خطوط عمیق می شوند. در مقابل، عضله ی هرمی بینی به صورت عمودی بین ابروها قرار گرفته است و انقباض آن باعث جمع شدن پوست و ایجاد یک خط افقی در پل بینی می شود که در صورت استفاده زیاد از عضله، این خط حک می شود.

خطوط اخم بین ابروها

چه عواملی باعث ایجاد خطوط اخم می شود؟

خطوط اخم بر اثر عملکرد مکرر عضلات صورت به هنگام اخم یا چشمک زدن ایجاد می شوند. زمانی که سن ما بیشتر می شود، به دلیل از دست دادن حالت ارتجاعی پوست، این خطوط اغلب عمیق و ثابت می شوند. افرادی که از عینک استفاده می کنند، ممکن است چین و چروک پیشانی و خطوط اخم برجسته تری را تجربه  کنند و وقتی هم از عینک استفاده نمی کنند، ممکن است به تعداد دفعات بیشتری چشم های خود را تنگ کنند. عوامل محیطی و سبک زندگی دیگری نیز ممکن است منجر به تشکیل خطوط اخم شوند که عبارتند از:

  • قرار گرفتن در معرض خورشید
  • کم آبی پوست
  • سیگار کشیدن
  • مصرف الکل زیاد
  • استرس

مزایای درمان خط اخم چیست؟

درمان خط اخم با تزریق بوتاکس و فیلرهای پوستی، می تواند ظاهر خطوط اخم را کاهش دهد و یا از بین برد. تزریق بوتاکس می تواند از تشکیل چین و چروک های جدید بر اثر حالات تکراری چهره پیشگیری کند. تزریق بوتاکس به عضلات اخم، می تواند روحیه شما را بهتر کند.

همچنین محققان دریافته اند که احساسات ما با عضلات صورتمان بیان می شوند که به نوبه ی خود سیگنال هایی را به مغز ارسال می کنند تا آن احساسات را تقویت کند. درمان عضلات صورت با بوتاکس می تواند این چرخه را مختل کند.

چرا باید خط اخم را درمان کرد؟

اگر عصبانی به نظر می رسید در حالی که نیستید، یا زمانی که حتی در صورت آرام بودن نیز بین ابروهایتان چروک دارید؛ ممکن است به فکر درمان این وضعیت باشید. بعضی افراد نیز به دلیل اثر لیفت ابروها خطوط اخم خود را از بین می برند؛ زیرا عضلات اخم، ابرو را کمی به سمت پایین می کشند.

بنابراین به محض اینکه این عضله ها استراحت کنند، ممکن است ابرو کمی بالا برود. در صورتی که تمایل دارید ابروهایتان به میزان بیشتری بالا برود، لیفت ابرو می تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

چرا باید خط اخم را درمان کرد؟

درمان خط اخم

درمان خط اخم، بسیار سریع و بدون دوران نقاهت انجام می شود؛ به اصطلاح می گویند می توانید در استراحت نهار خود آن را انجام دهید. بعد از عکس های قبل از درمان و پر کردن فرم سلامت و درمان، نوبت به انجام درمان می رسد که در حد چند تزریق به عضلات مورد نظر است. پس از آن، کافی است کمی فشار به ناحیه تحت درمان وارد کنید، نیازی به کمپرس سرد ندارد.

به دلیل توجه قابل ملاحظه رسانه ها، کلمه «بوتاکس» اغلب تصاویر چهره های بی حرکت و بی حالت را برای بسیاری از افراد تداعی می کند. برای جلوگیری از بروز حالت غیرطبیعی، بایستی درمان خود را در یک کلینیک شناخته شده انجام دهید. پزشک شما بایستی خواسته ها و ویژگی های طبیعی چهره تان را قبل از انجام درمان در نظر بگیرد.

قبل و بعد از درمان چه کارهایی انجام می شود؟

قبل از درمان:

قبل از شروع درمان بوتاکس، ناحیه اطراف خطوط ضدعفونی شده و محل های تزریق علامت گذاری می شوند.

بعد از درمان:

تا 4 ساعت پس از تزریق بوتاکس نباید دراز بکشید. همچنین، به شما توصیه می شود که بلافاصله بعد از درمان، ورزش نکنید (حتی یوگا). ناحیه تحت درمان را ماساژ ندهید و عضلات آن را به طور منظم منقبض کنید.

خطرات و عوارض جانبی درمان خط اخم

عوارض جانبی یا مشکلات ناشی از تزریق بوتاکس، نادر هستند. بسیاری از این عوارض موقتی هستند و خود به خود رفع می شوند. این عوارض جانبی عبارتند از:

  • کبودی
  • قرمزی و برجستگی های کوچک در نقاط تزریق
  • نتایج غیرمتقارن

انتشار مواد بوتاکس به نواحی مجاور مانند پلک بالا، می تواند موجب افتادگی جزئی پلک مورد نظر شود که رفع شدن کامل آن معمولاً چند ماه طول می کشد. این شرایط افتادگی پلک یا پتوز نامیده می شود. مطابق با پژوهش انجام شده در آمریکا، پتوز نمونه ای از عوارض نادری است که تقریباً در 5.4 % بیماران رخ می دهد. گرچه، پژوهش دیگری نشان داد که بسیاری از عوارض بر اثر تکنیک تزریق غیرصحیح و دوز نامناسب می باشد.

احتمال این عوارض را می توان با تکنیک های تزریق مناسب و محدود کردن ورزش یا ماساژ دادن ناحیه به مدت 4 ساعت بعد از درمان کاهش داد.  زمانی که از فیلرهای پوستی استفاده می شود، خونرسانی به ناحیه بین ابروها به خطر می افتد و می تواند منجر به بافت مردگی و زخم شود. برآمدگی پیشانی میان دو ابرو، رایج ترین ناحیه برای نکروز ناشی از فیلر می باشد، بنابراین این ناحیه معمولاً با فیلر درمان نمی شود.

چگونه می توان از خطوط اخم پیشگیری کرد؟

چگونه می توان از خطوط پیشانی خلاص شد؟ بله، پیشگیری بهتر از درمان است. کاهش چین و چروک به صورت طبیعی سخت است، اما می توانیم از تشکیل آنها پیشگیری کنیم. سه نکته ی کلیدی را باید در نظر بگیریم: قرار گرفتن در معرض آفتاب، مراقبت پوستی و سبک زندگی.

استفاده از ضدآفتاب برای پیشگیری از چین و چروک

  • هر روز از ضدآفتاب استفاده کنید و هر دو ساعت یکبار آن را تمدید نمایید.
  • در صورت لزوم، از کلاه یا سایر محافظ های آفتاب استفاده کنید.
  • زمان ماندن در آفتاب را محدود کنید و در صورت امکان در سایه بمانید.

مراقبت پوستی

  • مرطوب کردن منظم، لایه برداری و استفاده از محصولات پوستی ضدپیری با کیفیت می تواند به نرمی، صافی و جوان ماندن پوست به مدت طولانی تر کمک کند.
  • از محصولات حاوی روغن ویتامین E استفاده کنید. روغن ویتامین  E می تواند چین و چروک را کاهش دهد و پوست اطراف پیشانی شما را دوباره جوانسازی کند.

سبک زندگی

خوب غذا بخورید – یک رژیم غذایی مقوی، آب فراوان و غذاهای غنی از امگا3 می توانند مزایای پوستی طولانی مدت داشته باشند. چربی های سالم موجود در آواکادو می توانند به بهبود قابلیت ارتجاعی پوست و کاهش چین و چروک کمک کنند.

سیگار نکشید – سیگار کشیدن باعث پیری پوست می شود. این شرایط احتمال تشکیل چین و چروک و پیدا شدن خطوط را افزایش می دهد.

کمتر اخم کنید – سعی کنید تا حد امکان روی صورت خود لبخند را حفظ کنید. این کار نه تنها باعث می شود صورت درخشانتری داشته باشید، بلکه از تشکیل سریع خطوط اخم پیشگیری می کند. تمرینات صورت نیز برای کاهش چین و چروک مفید هستند. هرچه بیشتر صورت خود را حرکت دهید، بیشتر آن را کشش می دهید و از سفت شدن صورت جلوگیری می کنید.

برای پلکسر صورت چه باید کرد

سوالات متداول:

دوران نقاهت چقدر است؟

تقریبا در تمام موارد، هیچ چیز در ناحیه درمان شده نشان نمی دهد که شما روی صورت خود کاری انجام داده اید. در برخی موارد نادر، قرمزی پوست، تورم یا کبودی ممکن است رخ دهد.

بوتاکس چه مدت اثر می کند؟

در رابطه با مدت زمان تاثیر بوتاکس خط اخم باید گفت که در ابتدا می توانید از درمان سم بوتولینوم خود به مدت سه تا چهار ماه لذت ببرید. اگر جلسات بیشتری درمان انجام دهید، این دوره به تدریج به طور متوسط به ۵ تا ۶ ماه افزایش خواهد یافت. بدن هر کسی متفاوت است و نتایج نیز متفاوت خواهند بود.

آیا سم بوتولینوم خطرناک است؟

سم بوتولینوم ماده ای کاملاً بی خطر است. از آنجایی که سم بوتولینوم تابع قوانین دارویی است، محققان سال ها روی اثربخشی، اثرات جانبی و عوارض آن قبل از عرضه به بازار مطالعه کرده اند. سم بوتولینوم اکنون بیش از چهل سال است که در دنیای پزشکی (در دوزهای بالاتر) برای بیماران بی شماری استفاده می شود که در میان آنها می توان به کودکان و بزرگسالانی که از اسپاسم عضلانی رنج می برند نیز اشاره کرد. تاکنون هیچ اثر منفی بلندمدتی در مورد سم بوتولینوم گزارش نشده است.

الهام تیزرویان دکتر زیبایی در سعادت آباد

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

تماس تلفنی

تلفن

اینستاگرام

منو

جستجو
مقالات
لیزر مو
فیلر و بوتاکس
ریزش مو
جوانسازی

فهرست موضوعات

پرسش از دکتر