دکتر الهام تیزرویان
پوست، مو و زیبایی

منظور از لیفت ابرو چیست؟

لیفت ابرو که به آن لیفت پیشانی نیز گفته می ‌شود، یک عمل زیبایی محبوب برای جوانسازی پیشانی و ابرو در افرادی است که به دنبال رفع علائم پیری خود هستند. تغییر موقعیت ابرو و پیشانی نه تنها ابرو را بالا می ‌برد و ناحیه‌ چشم را زیباتر می کند، بلکه شکل جوان تری نیز به خط ابرو می بخشد. هدف از جراحی لیفت ابرو بازگرداندن ظاهر طبیعی ناحیه‌ فوقانی صورت است که با بقیه‌ صورت هماهنگ باشد.

چرا لیفت ابرو انجام می ‌شود؟

عمل لیفت ابرو معمولاً برای رفع علائم پیری انجام می ‌شود؛ یعنی مواردی مانند چین و چروک ‌های پیشانی و پایین آمدن ابرو که ظاهر خسته و پیر به صورت می دهند. این وضعیت می‌تواند در افراد جوان‌ نیز رخ دهد و منجر به تراکم ابرو و پلک شود و ظاهری خسته و نگران ایجاد کند. تراکم پلک ‌ها همچنین می‌ تواند باعث افتادگی پلک فوقانی شود، به طوریکه انگار پوست اضافی در آن وجود دارد. علاوه بر این، با از دست دادن قوس طبیعی ابرو، شکل آن هم تغییر می‌ کند.

چرا لیفت ابرو انجام می ‌شود؟

لیفت ابرو معمولاً به عنوان یک عمل مکمل برای جراحی پلک فوقانی (بلفاروپلاستی) انجام می ‌شود. این کار می تواند به افزایش قابل توجه و بهبود نتیجه‌ بلفاروپلاستی در اکثر مراجعین کمک کند.

لیفت ابرو تنها به دلایل زیبایی به کار نمی رود؛ در بسیاری از موارد، افتادگی ابرو می‌ تواند بر بینایی تأثیر بگذارد و این عمل میدان دید جانبی را به طور قابل توجهی در بیماران بهبود می بخشد.

لیفت ابرو چگونه انجام می ‌شود؟

جراحی لیفت ابرو یکی از پیچیده ‌ترین عمل ‌های زیبایی است و روش ‌های مختلفی برای انجام آن وجود دارد. برخی از این روش ‌ها عبارتند از:

لیفت ابرو اندوسکوپیک

یکی از رایج ‌ترین روش‌ ها، لیفت ابرو اندوسکوپیک یا سوراخ ‌کلیدی است که در آن سه تا پنج برش کوچک روی پوست کف سر و پشت خط مو ایجاد می ‌شود. سپس یک تلسکوپ جراحی (اندوسکوپ) از طریق این برش ‌ها وارد شده و برای مشاهده‌ مناطقی که نیاز به لیفت دارند، از یک دوربین کوچک استفاده می‌ شود.

تصاویر روی یک مانیتور به نمایش درمی آیند تا جراح بتواند نواحی موردنظر برای عمل روی بافت و عضلات پشت خط مو را ببیند. سپس آن قسمت را لیفت کرده و با بخیه یا پیچ‌ های کوچک موقت در جای خود تثبیت می کنند. به دلیل قرارگیری دقیق برش‌ ها در پشت خط مو، آنها قابل مشاهده نخواهند بود. جراحی لیفت ابروی اندوسکوپیک برای افتادگی خفیف تا متوسط ابرو مناسب است.

لیفت ابرو اندوسکوپیک

لیفت داخلی ابرو (ترانس بلفاروپلاستی)

روش بروپکسی اینترنال برای افتادگی خفیف  – در صورت همراهی با بلفاروپلاستی یا سایر جراحی های پلک فوقانی – توصیه می شود. این تکنیک یک روش کم ‌تهاجمی است که از طریق همان برش جراحی پلک انجام می ‌شود، یعنی نیازی به دوره نقاهت بیشتری وجود ندارد. عیب این روش این است که به دلیل ماهیت کم‌ تهاجمی آن، همیشه موثر نیست.

لیفت ابروی مستقیم

این روش یک جراحی لیفت قدرتمند و موثر است که نتایج عالی و طولانی ‌مدت ارائه می ‌دهد. نقطه ضعف آن به وجود آمدن یک اسکار در امتداد خط ابروی بالا است. این جای زخم معمولاً بسیار کم ‌رنگ است اما در بیمارانی با موهای ابروی بسیار نازک، ممکن است قابل مشاهده باشد. با این حال، اثرات این روش معمولاً طولانی ‌مدت و بسیار موثر هستند.

لیفت ابروی شیمیایی

با استفاده از ترکیبی از تزریق بوتاکس و فیلر، می ‌توان ابرو را به طور قابل توجهی تغییر شکل داد و بالا برد. در اصل، با ضعیف کردن عضلات فروبرنده و ایجاد لیفت با فیلر، می‌ توان به بهبود بسیار قابل توجهی دست یافت.

عمل لیفت ابرو بین 1 تا 2 ساعت طول می‌ کشد که به تکنیک مورد استفاده بستگی دارد. معمولاً تحت بیهوشی عمومی و به عنوان یک عمل سرپایی انجام می ‌شود. به خاطر داشته باشید که رانندگی پس از این عمل ایمن نیست و بهتر است همراه داشته باشید.

لیفت ابروی شیمیایی

آماده ‌سازی برای لیفت ابرو

برای داشتن یک عمل لیفت ابرو موفقیت ‌آمیز، رعایت برخی نکات قبل از عمل ضروری است:

  • افراد سیگاری باید چند ماه قبل از عمل سیگار را ترک کنند، زیرا سیگار جریان خون را کند می‌ کند و روند بهبودی را به تأخیر می ‌اندازد.
  • مصرف داروهای حاوی آسپرین و ضدالتهاب باید دو هفته قبل از عمل جراحی قطع شود، زیرا این داروها می ‌توانند خونریزی را افزایش دهند.
  • تمام بیمارانی که تحت بی‌ حسی موضعی با آرامبخش یا بیهوشی عمومی قرار می ‌گیرند، باید به مدت 7 ساعت قبل از عمل ناشتا باشند. (خوردن غذا، آب، سیگار کشیدن یا آدامس ممنوع است)
  • همچنین ضروری است که در روز عمل آرایش نکنید و به صورت خود کرم نمالید.
  • تمام مراجعین بایستی از قبل نحوه حمل و نقل خود را هماهنگ کنند و از یک دوست یا فامیل بخواهند که آنها را به خانه برساند.

دوران نقاهت پس از لیفت ابرو

دوران نقاهت پس از لیفت ابرو با توجه به شرایط بیمار و تکنیک مورد استفاده متفاوت است. جراح به شما خواهد گفت که چه مدت باید از کار مرخصی بگیرید، اما معمولاً این زمان بین 1 تا 2 هفته است تا بدن فرصت کافی برای استراحت و بهبودی داشته باشد. اگر لیفت داخلی ابرو همراه با جراحی پلک فوقانی انجام شود، زمان بهبودی اضافی نخواهید داشت.

کبودی و تورم پس از جراحی امری طبیعی است و باید به مدت 24 ساعت اول از بانداژ استفاده کنید. روش ‌هایی برای کاهش تورم وجود دارد، مانند خوابیدن به سمت بالا با 2 تا 3 بالش در هفته‌ اول و استفاده‌ ملایم از کمپرس یخ روی نواحی آسیب‌ دیده.

دوران نقاهت پس از لیفت ابرو

در 24 ساعت اول نباید دوش بگیرید. پس از آن می ‌توانید از شامپو بچه برای شستن موها استفاده کنید، اما باید آن قسمت را به طور کامل خشک کنید تا از ورود باکتری و ایجاد عفونت جلوگیری شود. بیماران باید هنگام خشک کردن موها مراقب گرما باشند. بهتر است برای خشک کردن پوست سر، مو و صورت به آرامی با حوله نرم ضربه بزنید (نه اینکه بمالید).

شما می بایست از ورزش سنگین، بلند کردن اجسام سنگین یا رابطه جنسی تا دو هفته خودداری کنید. با این حال، مهم است که فعال باشید و پیاده ‌روی ‌های ملایم انجام دهید تا به بهبود گردش خون خود کمک کنید.

بخیه ‌ها یا گیره‌ ها حدود ده روز پس از عمل جراحی برداشته می‌ شوند و یک وقت ملاقات پیگیری برای بررسی پیشرفت و اطمینان از بهبودی مناسب نیز هماهنگ خواهد شد. حضور بیماران در جلسه چکاپ بسیار مهم است.

آیا لیفت ابرو دردناک است؟

خیر، لیفت ابرو نباید باعث درد شدید شود. با این حال، درد و ناراحتی خفیف برای چند روز پس از عمل طبیعی است. برای کاهش درد، داروهای مسکن تجویز خواهد شد. با این حال بایستی از مصرف مسکن ‌هایی مانند آسپرین و ایبوپروفن خودداری کنید، زیرا ممکن است خطر خونریزی یا کبودی را افزایش دهند.

همچنین تورم و کبودی نیز علائم شایعی هستند اما این علائم طی دو هفته پس از جراحی برطرف می ‌شوند. ممکن است برای چند ماه پس از جراحی، بی ‌حسی یا کاهش حس نیز رخ دهد.

آیا لیفت ابرو دردناک است؟

آیا نتایج لیفت ابرو دائمی است؟

لیفت ابروی مستقیم، عملی با نتایج عالی و طولانی مدت است اما نمی ‌تواند روند پیری و نیروی جاذبه را متوقف کند. پایین آمدن پیشانی و خطوط ریز ممکن است چند سال پس از عمل رخ دهد، اما اکثر بیماران از نتایج راضی هستند و نیازی به انجام مجدد عمل لیفت ابرو احساس نمی ‌کنند.

برای داشتن نتایج بهتر، توصیه می ‌شود سبک زندگی سالمی داشته باشید؛ از جمله استفاده از ضد آفتاب، ورزش، تغذیه مناسب و ترک سیگار. به این ترتیب، پوست شما در بهترین شرایط خود باقی خواهد ماند!

آیا جراحی لیفت ابرو اسکار ایجاد می ‌کند؟

جای زخم پس از لیفت ابرو معمولاً بسیار کم است، هرچند میزان آن به تکنیک مورد استفاده و خود بیمار بستگی دارد. در تمام روش ‌های لیفت ابرو، برش‌ ها به صورت استراتژیک قرار می ‌گیرند تا جای زخم‌ ها به خوبی زیر خط مو یا در چین‌ های عمیق پیشانی پنهان شوند. در هر صورت، اسکارها باید طی 3 تا 6 ماه پس از جراحی ابرو از بین بروند.

الهام تیزرویان دکتر زیبایی در سعادت آباد

تماس تلفنی

منو

Search