دکتر الهام تیزرویان

پوست، مو و زیبایی

دکتر الهام تیزرویان

پوست، مو و زیبایی

انواع لکه های سفید پوستی با تصویر

فهرست موضوعات

در این مطلب 7 بیماری که باعث بروز لکه های سفید پوستی را همراه با علائم آنها بیان کرده ایم. اما باید این نکته را در نظر داشته باشید که افراد باید از تکیه بر تشخیص خودسرانه بیماری ها اجتناب کرده و با مراجعه به پزشک از تشخیص و برنامه درمانی مناسب بهره مند شوند. انجام هر گونه درمان نامناسب ممکن است شرایط بیماری را برای شما وخیم تر کند.

انواع لکه های سفید پوستی با تصویر 

بخاطر داشته باشید تشخیص و درمان هر کدام از این بیماری های به عهده ی پزشک می باشد:

1_ لکه های سفید قارچی روی پوست یا تینه آ ورسیکالر

تینه آ ورسیکالر یک بیماری است که در آن قارچی به نام پیتروسپوروم اوال به صورت بی رویه بر روی سطح پوست رشد کرده و رنگ آن را تغییر می دهد. با بروز این بیماری، برخی نواحی پوست روشن یا تیره تر می شوند. تینه آ ورسیکالر می تواند در اثر عوامل مختلفی همچون موارد زیر به وجود آید:

شکل ظاهری قارچ پوستی:

تینه آ ورسیکالر

این بیماری پوستی معمولا میان نوجوانان و بزرگسالان جوان یافت شده و با ورود به آب و هوای گرم و مرطوب احتمال ابتلا به آن افزایش می یابد. تینه آ ورسیکالر اغلب با استفاده از دارو های بدون نسخه ضد قارچ درمان شده و لکه های ناشی از آن به طور موثر برطرف می شوند. در صورتی که دارو ها در درمان بیماری موفق نشوند، جهت تایید تشخیص ابتلا به تینه آ ورسیکالر از فرد خواسته می شود تا به پزشک مراجعه کند. 

پزشک جهت درمان این قارچ قرص های خوراکی یا پماد های موضعی تجویز می کند. با این که قارچ یاد شده در اکثر افراد به طور کامل درمان می شود اما لکه های ناشی از آن ممکن است به مدت چند هفته تا چند ماه دوام داشته باشند. در برخی مواقع همچون بازگشت بیمار به محیط های گرم و مرطوب یا مصرف دارو های هورمونی امکان بازگشت بیماری وجود دارد.

بیشتر بدانید…

تزریق ژل لب

2_ لکه های سفید ناشی از آفتاب سوختگی

لکه های سفید روی پوست که ناشی از آفتاب سوختگی هستند بر خلاف بیماری های پوستی ذکر شده در بالا، کاملا قابل پیشگیری هستند. در این مورد، پوست به قدری از اشعه فرابنفش موجود در نور خورشید آسیب می بیند که تولید ملانین را متوقف می کند. ملانین ماده ای است که به پوست رنگ می بخشد. با این که لکه های سفید در اثر تابش بیش از حد نور خورشید به وجود آمده اند اما سرطانی نیستند.

با این حال، موارد یاد شده می توانند بیانگر قرار گیری بیش از حد در معرض نور خورشید و احتمال بروز خال های نه چندان بی خطر در آینده باشند. استفاده از ضد آفتاب، اجتناب از خوراکی های محرک و مراقبت از پوست می تواند به پیشگیری از بروز لکه های سفید و سالم نگه داشتن پوست کمک کنند.

لکه های سفید ناشی از آفتاب سوختگی

3_ لکه های سفید پوستی ناشی از لیکن اسکلروز

لیکن اسکلروز یک بیماری پوستی نادر است که لکه های سفیدی را بر روی پوست ایجاد می کند. این بیماری یک مشکل بلند مدت بوده و معمولا پوست نواحی تناسلی را به خود مبتلا می کند. با این که مردان و کودکان نیز می توانند به لیکن اسکلروز ابتلا یابند اما این بیماری بیشترین رواج را در میان زنان یائسه دارد. از علائم متداول بیماری می توان به بروز لکه های سفید پوستی، تاول، زخم، خارش، شکنندگی، چروک شدن و افزایش ضخامت پوست و همچنین درد در هنگام سکس یا رفتن به توالت اشاره کرد.

با این که علت لیکن اسکلروز ناشناخته است اما عدم تعادل هورمونی یا فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی از جمله عوامل مشکوک به شمار می روند. این بیماری واگیر دار نبوده و امکان انتقال آن به افراد دیگر از طریق رابطه جنسی وجود ندارد. هر چند تاکنون درمانی برای لیکن اسکلروز یافت نشده اما علائم آن را می توان با مصرف پماد ها و کرم های استروئیدی مدیریت کرد. هنگامی که این دارو ها به طور مناسب استفاده شوند، علائم به طور کامل تسکین یافته و برطرف می شوند.

بیشتر بدانید…

پروفایلو صورت

4_ لکه های پوستی ناشی از اگزما

اگزما که با نام درماتیت آتوپیک نیز شناخته می شود یک بیماری پوستی است که سبب خارش، قرمزی، خشکی و در نهایت التهاب پوست می شود. گاهی اوقات لکه های سفیدی را می توان در میان راش های قرمز اگزما مشاهده کرد. این بیماری معمولا در میان کودکان یافت شده اما می تواند تا دوران بزرگسالی نیز ادامه یابد. علائم اگزما شامل خشکی، پوسته ریزی، خارش مداوم و افزایش ضخامت پوست می شوند. اگزما مخصوصا در افراد دارای پوست تیره می تواند سبب تغییر رنگ پوست شده و نواحی مبتلا را روشن یا تیره تر از پوست اطراف کند. 

علت اگزما شناخته شده نیست اما باور بر این است که با حساسیت ها و آسم ارتباط داشته و ممکن است پاسخ شدید سیستم ایمنی به یک ماده محرک باشد. در حالی که درمانی برای اگزما وجود ندارد اما علائم آن را می توان کنترل کرد. در بسیاری از افراد، اگزما با گذشت زمان برطرف می شود. پزشکان جهت کمک به تسکین علائم درمان هایی همچون مصرف کرم ها و پماد های کورتیکوستروئیدی، دارو های خوراکی و نور درمانی را به مبتلایان پیشنهاد می دهند.

لکه های پوستی ناشی از اگزما

5_ پیتریازیس آلبا

پیتریازیس آلبا یک اختلال پوستی است که به طور رایج میان کودکان و جوانان یافت شده و لکه هایی به رنگ قرمز یا صورتی کمرنگ به همراه پوسته ریزی ایجاد می کند. هنگامی که نواحی مبتلا برطرف می شوند، رنگ پوست تغییر یافته و لکه های روشنی بر جای می مانند. ضایعات پوستی می توانند گرد، بیضی یا دارای شکل نامناسب بوده و به صورت ناگهانی در نواحی همچون صورت و بازو ها پدیدار شوند. باور بر این است که پیتریازیس آلبا با اگزما ارتباط داشته و عامل آن احتمالا پاسخی بیش از حد شدید از سیستم ایمنی به یک عامل محرک است. 

لکه ها ممکن است از چند ماه تا چند سال دوام داشته باشند. این بیماری نیازی به درمان نداشته و لکه های ناشی از آن با گذشت زمان و رسیدن به بزرگسالی برطرف می شوند. با این حال، پزشک اغلب یک پماد استروئیدی یا غیر استروئیدی تجویز می کند تا خشکی و خارش را تسکین دهد. در برخی موارد، نواحی مبتلا دوباره در آینده پدیدار شده و نیازمند درمان بیشتر هستند.

لکه های پوستی ناشی از پیتریازیس آلبا

6_ هایپوملانوز قطره ای ایدیوپاتیک

هایپوملانوز قطره ای ایدیوپاتیک اختلالی است که معمولا سبب بروز لکه های سفید 1 تا 10 میلی متری بر روی ساق پا، بازو ها، ناحیه بالایی کمر و صورت می شود. این لکه ها معمولا در افراد دارای پوست روشن یافت شده اما بروز آن ها در افراد تیره پوست نیز امکان پذیر است. در حالی که علت دقیق این بیماری مشخص نیست اما این لکه های سفید همزمان با افزایش سن و پس از سن 40 سالگی بروز می دهند. 

این لکه ها خوش خیم بوده و به نظر می رسد که با قرار گیری در معرض نور خورشید به وجود می آیند. نور خورشید سلول های ملانوسیت موجود در پوست را از بین می برد. این بیماری معمولا نیاز به هیچ درمانی نداشته اما اقدامات پیشگیرانه برای محافظت از پوست در برابر آفتاب سوختگی باید انجام شود. پماد های موضعی، کرم ها و درم ابریژن می توانند در به حداقل رساندن ظاهر لکه ها مفید باشند.

لکه های سفید پوستی

7_ ویتیلیگو (لکه های پوستی پیسی)

ویتیلیگو یک بیماری پوستی است که در آن لکه های سفید رنگی بر روی پوست ظاهر می شوند. در این بیماری، سلول های ملانوسیت در اثر مرگ یا اختلال در عملکرد از تولید ملانین باز می مانند. عوامل ویتیلیگو شفاف نبوده اما به نظر می رسد که در دسته بیماری های خود ایمنی جای داشته باشد. پیسی در هر سن و هر ناحیه ای از بدن می تواند بروز دهد. گاهی اوقات، لکه های سفید در سرتاسر بدن انتشار یافته و گاهی نیز به همان اندازه اولیه باقی می مانند. اغلب اوقات، ویتیلیگو در ابتدا به صورت لکه ای کم رنگ و کوچک بروز داده که با گذشت زمان گسترش می یابد. 

این بیماری اغلب بی خطر و غیر واگیر دار است اما به دلیل ایجاد مشکلات ظاهری و زیبایی می تواند موجب ناراحتی عاطفی و روانی در افراد مبتلا شود. درمان های متعددی می توانند به کاهش ظاهر ویتیلیگو کمک کنند که از جمله آن ها می توان به پماد های کورتیکوستروئیدی، روش های رنگدانه زدایی و نور درمانی با اشعه فرابنفش A و B اشاره کرد. با توجه به این که برخی از این درمان ها با عوارض جانبی همراه هستند، بهتر است قبل از اقدام، با پزشک خود مشورت کرد.

لکه های پیسی

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر زهرا جمعه ۶ بهمن ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام خانم دکتر این لکه یا دون های سفید روی ران پام در اومده چی میتونه باشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر الهام تیزرویان جمعه ۶ بهمن ۲( 2 ماه پیش)
      ممکنه نوعی بیماری قارچی باشه و ممکنه نوعی درمانیت باشه و دلایل دیگر که برای تشخیص درست قطعا نیاز به بررسی و معاینه داره
  • تصویر کاربر فتاحی پنجشنبه ۴ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    پسر من ۱۲ ساله هست مدتی است در قسمت پشت کتف تا منطقه ای نزدیک کمر و از جلو زیر گردن بالای سینه لکه های سفید ریز زده البته دوران بلوغ را طی می‌کند و جوشهای زیادی نیز در ناحیه پشت بدن دارد لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر الهام تیزرویان پنجشنبه ۴ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      عزیزم لکه های سفید میتونه دلایل مختلفی داشته و باید حتما توسط پزشک معاینه بشید تا علت تشخیص داده و درمان مناسب انجام شه
  • تصویر کاربر الهام پنجشنبه ۴ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    ببخشید مدتی پیش دچار خارش از ناحیه کنار الت تناسلی شدم الا لکه ها سفید شدن وب تدریج دارن بهم میچسبند
    گفتن قارچه ی پماد وقرص فلوکنازول مصرف میکنم
    مشکل من چیست
    وایا این لکه های سفید از بین میرن
    1. تصویر کاربر دکتر الهام تیزرویان پنجشنبه ۴ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      سلام باید درمانتون تکمیل کنید و زمان بدید تا لکها بهتر شن
  • تصویر کاربر یوسفی پنجشنبه ۴ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام من چند روزه دو دستم و قسمت گلو و قفسه سینم لکه ها قرمز رنگ خشکی ایجاد شده
    قبلا هم اینطوری شده بودم
    دکتر کرم دکسپانتنول ۵درصد داد همینو بزنم از بین میره
    وقتی میخارونم پوسته پوسته میشه خشکن
    چی بزنم محو بشن
    1. تصویر کاربر دکتر الهام تیزرویان پنجشنبه ۴ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      سلام عزیزم خودتون میفرمایید با کرم دکسپانتنول خوب میشه ، خوب همونو استفاده کنید😊
  • تصویر کاربر سعید پنجشنبه ۴ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام خانم دکتر خسته نباشید، این لکه های سفید روی ساق دستام چی میتونه باشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر الهام تیزرویان پنجشنبه ۴ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      سلام ممکنه دلیلش نوعی قارچ پوستی باشه و یا خشکی پوست و یا ویتیلگو و …. باشه که قطعا برای تشخیص قطعی باید توسط پزشک معاینه بشید
  • تصویر کاربر سهیل پنجشنبه ۴ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام خانم دکتر من چند سال پیش چند لکه روی صورت
    نمایان شد به دکتر که مراجعه کردم گفت از آفتاب وگرد وخاک است و کرم داو بعد از مدتی خوب شد
    حالا بذار چند سال دوباره لکه افتاده باید چکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر الهام تیزرویان پنجشنبه ۴ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      سلام عزیزم قطعا بهترین کار مراجعه به پزشکه چون هر لکی ممکنه دلیل خاصی داشته باشه و درمانش هم متفاوت باشه
  • تصویر کاربر نورمحمد چهارشنبه ۱۹ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشید ببخشید کرم برای قارج سفید پوستی چیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر الهام تیزرویان چهارشنبه ۱۹ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      سلام «قارچ سفید پوستی» یه اصطلاح عامیانه است و قطعا هیچ پزشکی فقط با این توضیح نمیتونه شمارو تحت درمان قرار بده و لازمه بررسی بشید و بعد از تشخیص تحت درمان قرار گیرید
  • تصویر کاربر هاکان چهارشنبه ۱۹ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام خانوم دکتر وقتتون بخیر من چند وقت پیش زیر بازوم لکه های قرمز در اومده بود رفتم دکتر گفت قارچه اونا که بر طرف شد روی مچ دستم لکه های سفید اندازه عدس در اومد میترسم برص باشه لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر الهام تیزرویان چهارشنبه ۱۹ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      سلام قطعا لازمه از نزدیک معاینه بشید تا علت تشخیص داده بشه
  • تصویر کاربر حمید چهارشنبه ۱۹ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام من توصورتم سفید شده وجای پوست صورتم روصاف کرده یعنی ریش صورتم اونجا دیگه درنمیاد بعد خیلی خارش وسوزش هم داره چکارکنم امکانش هست صورتم مثل قبل شه یه سال پیش یه تکه بود حالا خیلی شده توصورتم کامل هست ممنون میشم راهنماییم کنیید
    1. تصویر کاربر دکتر الهام تیزرویان چهارشنبه ۱۹ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      سلام برای تشخیص لازمه که توسط پزشک ویزیت شوید
  • تصویر کاربر امیر چهارشنبه ۱۹ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام ببخشید من امروز یک لحظه چشمم خورد به ساعدم که دیدم یه لک سفید هست میخواستم بدونم دلیلش چی می‌تونه باشه ؟ نگرانم
    1. تصویر کاربر دکتر الهام تیزرویان چهارشنبه ۱۹ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      سلام باید از نزدیک معاینه بشید ولی قطعا نگران کننده نیست
درحال دریافت اطلاعات

تماس تلفنی

تلفن

اینستاگرام

منو

جستجو
مقالات
لیزر مو
فیلر و بوتاکس
ریزش مو
جوانسازی

فهرست موضوعات

پرسش از دکتر