دکتر الهام تیزرویان

پوست، مو و زیبایی

دکتر الهام تیزرویان

پوست، مو و زیبایی

علت جوش پیشانی در بزرگسالی چه می باشد؟

فهرست موضوعات

جوش یک مشکل پوستی بسیار شایع است که روی صورت، پیشانی، قفسه سینه، شانه ها و بالای کمر ظاهر می شود. گرچه، بسیاری از افراد فقط در نقاط خاصی از بدن و نقاط خاصی از صورت مانند پیشانی جوش می زنند. درمان جوش پیشانی زمانی آسان تر می شود که علت آن را بدانید. با اینکه جوش زدن می تواند آزار دهنده باشد، خبر خوب این است که آشنایی با محرک های جوش و نحوه ی درمان آن نسبتاً ساده است. در این مقاله، شما با علل جوش پیشانی، نحوه ی پیشگیری از آن و بهترین درمان مناسب برای شما آشنا خواهید شد.

جوش در بسیاری از مراحل زندگی به شکل های مختلفی می آید و بر اثر عوامل مختلفی از جمله ژنتیک، نوسانات هورمونی، رطوبت بالا و چربی ناشی از آرایش یا لوسیون ایجاد می شود زمانی که جوش ها به طور منظم در نقاط خاصی از صورت ظاهر شوند، تشخیص مشکل آسان تر است.

جوش پیشانی اغلب به دلیل انسداد منافذ پوست به وجود می آید. غدد چربی در پوست، چربی ترشح می کنند تا به هیدراته و سالم ماندن پوست کمک کنند. اما گاهی اوقات این غدد مسدود می شوند. منافذ همچنین زمانی مسدود می شوند که سلولهای پوستی مرده جمع می شوند و به طور طبیعی پوست اندازی نمی کنند.

جوش یک مشکل پوستی بسیار شایع است

این منافذ مسدود شده ممکن است تحریک شده و باعث بروز جوش شوند. گاهی اوقات، جوش پیشانی بر اثر تولید چربی زیاد ایجاد می شود. این چربی ها توسط خود پوست تولید می شوند، زیرا پیشانی به طور طبیعی ناحیه ای چرب است. جوش پیشانی همچنین بر اثر موی چرب یا آرایش ایجاد می شود.

فرقی نمی کند که جوش در کجای صورت تشکیل می شود، علت آن یکی است. چربی هایی به نام سبوم معمولاً پوست شما را چرب می کنند و از آن محافظت می کنند. سبوم در غدد چربی ریز به نام غدد چربی تولید می شود. این چربی از طریق سوراخ های ریزی به نام منافذ به سطح پوست می رسد. گاهی اوقات، منافذ با آلودگی، چربی اضافه و سلول های پوستی مرده مسدود می شوند. باکتری درون این منافذ رشد می کند و برجستگی های ملتهبی ایجاد می کند. این برجستگی ها جوش هستند.

علت جوش پیشانی در بزرگسالی

عوامل زیادی تولید چربی را افزایش می دهند و شما را مستعد جوش زدن می کنند. این عوامل عبارتند از:

  • هورمون ها
  • استرس
  • داروهای خاص
  • بلوغ

افراد زیادی در دوران بلوغ شروع به جوش زدن می کنند. جهش در سطوح هورمون ها نیز تولید چربی را افزایش می دهد و منجر به جوش زدن می شود. پیشانی یکی از شایع ترین نقاط برای بروز این جوش ها می باشد.

  • محصولات پوست و مو

موی شما همچنین می تواند منبع جوش پیشانی باشد. اگر موی خود را به اندازه ی کافی نمی شویید یا اگر موی چرب دارید، چربی ممکن است روی پیشانی شما انباشته شود و منافذ آن را مسدود کند. محصولات صاف کننده و حالت دهنده ی مو نیز باعث تشکیل این جوش ها می شوند. این محصولات عبارت اند از:

  • کرم ها
  • روغن ها
  • ژل ها
  • واکس ها

این محصولات حاوی موادی مانند کره کاکائو یا روغن نارگیل هستند و می توانند پوست شما را چرب کنند.

  • لباس یا لوازم آرایش

حساسیت ناشی از لباس یا مواد شیمیایی موجود در لوازم آرایش نیز می تواند باعث بروز جوش پیشانی شود، مخصوصاً اگر پوست شما حساس باشد. شما ممکن است بعد از استفاده از برند لوازم آرایشی جدید دچار جوش شوید یا اگر کلاه یا هدبند می پوشید پوست شما تحریک شود.

لمس کردن زیاد صورت نیز می تواند منجر به جوش زدن شود. انگشتان شما، چربی و باکتری را به پوست صورتتان و منافذ آن منتقل می کنند.

انواع جوش پیشانی

در این مطلب انواع جوش ها را توضیح خواهیم داد.

جوش های سرسفید و سرسیاه

این جوش ها که به کومدون نیز شناخته می شوند، نزدیک ترین جوش ها به سطح پوست هستند و درمان آنها راحت تر است. جوش های سرسیاه، برجستگی های باز روی پوست هستند که با چربی اضافه و سلولهای پوستی مرده پر می شوند و معمولاً روی بینی یا چانه ظاهر می شوند. از سوی دیگر، جوش های سرسفید برجستگی هایی هستند که با چربی و پوست مرده بسته می شوند.

پاپول ها و پوستول ها

این نوع جوش ها معمولاً جوش های بزرگتر و دردناکی است که با تحریک منافذ ایجاد می شوند و موجب شکسته شدن دیواره ی منافذ در زیر سطح پوست می شوند. پاپول ها برجستگی های برآمده ای هستند که هیچ سری ندارند و به هنگام لمس زبر هستند. پوستولها شبیه به پاپول ها هستند، اما پر از چرک (مایع سفید یا زرد رنگ) هستند. پوستول ها جوش های سرسفید بزرگی هستند که با یک حلقه ی قرمز احاطه شده اند. درمان این نوع جوش ها ممکن است دردناک تر و سخت تر باشد و نیاز به داروهای تجویزی داشته باشند.

میلیا

میلیا که به لک های شیری نیز معروف اند، برجستگی های سفید کوچک یا کیست هایی هستند که زیر سطح پوست قرار دارند و بر اثر جمع شدن سلولهای پوستی مرده ایجاد می شوند. میلیا اغلب اوقات روی صورت و پیشانی ظاهر می شود و با جوش های سرسفید اشتباه گرفته می شود. تفاوت اصلی میلیا و جوش های سرسفید این است که میلیا جوش نیست و خود به خود از بین می رود. میلیا معمولاً در نوزادان ایجاد می شود، اما هرکسی در هر نقطه ای از بدن خود ممکن است به آنها دچار شود.

بهترین درمان برای جوش پیشانی

اگر شما در حال دست و پنجه نرم کردن با مشکلات جوش هستید، بدانید که تنها نیستید. جوش می تواند یک مشکل پوستی سرسخت و شرم آور باشد، اما هرکسی تا حدودی در زندگی خود به آن دچار می شود. اگر بعد از شست و شوی صورت، تغییر مراقبت های پوست و موی خود و استفاده از درمان های طبیعی هنوز هم با مشکل جوش های ناراحت کننده سروکار دارید، زمان آن رسیده که درمان قوی تری دریافت کنید.

چندین نوع داروی جوش تزریقی وجود دارد که پزشک می تواند از میان آنها یکی را برای درمان جوش های شما انتخاب کند. پزشکان ممکن است داروهای موضعی یا خوراکی زیر را برای کمک به درمان جوش شما تجویز کند.

بهترین درمان برای جوش پیشانی

رتینوئیدها: این نوع داروها حاوی اسید رتینوئیک یا ترتینوئین هستند و به شکل کرم ها، ژل ها و لوسیون های موضعی در بازار موجود هستند. این داروها از مسدود شدن فولیکول های مو پیشگیری می کنند. این داروها، اولین دارو برای جوش های شدید و همچنین جوش های متوسط هستند.

آنتی بیوتیک ها: این داروها با کشتن باکتری های پوست و کاهش قرمزی و التهاب ایجاد شده با جوش ها عمل می کنند. آنتی بیوتیک ها داروی قوی تری هستند و معمولاً برای کیست ها و آکنه های التهابی استفاده می شوند. این داروها ممکن است با بنزوئیل پراکسید ترکیب شوند تا احتمال مقاومت آنتی بیوتیکی را کاهش دهند. آنتی بیوتیک ها می توانند به شکل کرم های موضعی باشند، اما اگر جوش شما واقعاً شدید باشد، می توانید آن را به صورت قرص نیز مصرف کنید.

برخی از داروهای غیرمرتبط همچون قرص های ضدبارداری یا داروی فشار خون اسپیرونولاکتون، می توانند به درمان جوش نیز کمک کنند. 

چگونه می توانید از جوش های پیشانی پیشگیری کنید؟

  • پیشانی خود را تمیز نگه دارید.
  • از لمس کردن صورت خود خودداری کنید.
  • از محصولات غیر کومدوژنیک استفاه کنید.
  • از محصولات موی چرب استفاده نکنید.
  • آب کافی بنوشید.
  • استرس خود را کاهش دهید.
  • خواب کافی داشته باشید.

به کار گرفتن این نکات در مراقبت های پوستی خود و ایجاد تغییرات در سبک زندگی می تواند به پیشگیری از جوش های پیشانی و کاهش آنها کمک کند. به یاد داشته باشید که باید صبور باشید زیرا مشاهده ی بهبود قابل توجه در پوست زمان می برد. اگر جوش های شما مقاوم باشند یا برخلاف تلاش های شما بدتر شوند، توصیه می شود برای ارزیابی های بیشتر و روش درمانی شخصی سازی شده به پزشک مراجعه کنید.

الهام تیزرویان دکتر زیبایی در سعادت آباد          

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

تماس تلفنی

تلفن

اینستاگرام

منو

جستجو
مقالات
لیزر مو
فیلر و بوتاکس
ریزش مو
جوانسازی

فهرست موضوعات

پرسش از دکتر