علت قارچ پوستی گردن چیست؟

یکی از بیماری‌های شایع پوستی بدون شک قارچ پوستی است. عامل ایجاد این عارضه عفونی، عاملی به نام قارچ است که سبب التهاب، قرمزی و خارش و به نوعی راش در پوست می‌شود. قارچ پوستی می‌تواند در قسمت‌های مختلف بدن روی پوست رشد و تکثیر نماید، اما ایجاد این عارضه در قسمت‌هایی که چین خوردگی و تعریق زیادی دارند، بیشتر است. در ادامه این مقاله قصد داریم با قارچ پوستی به خصوص قارچ پوستی گردن بیشتر آشنا بشویم.

قارچ پوستی چیست؟

قارچ پوستی که با عنوان، مایکوز شناخته می‌شود در واقع یک بیماری پوستی بوده که عامل ایجاد آن یک نوع موجود میکروسکوپی به نام قارچ است. همان طور که می‌دانید قارچ‌ها انواع مختلفی دارند و در روی خاک، گیاهان و حتی بر روی پوست انسان و حیوانان رشد و نمو پیدا می‌کنند. در مواقعی برخی از گونه‌های قارچ موجب عفونت‌ها و مشکلاتی پوستی می‌شوند که علائم ناخوشایندی خواهند داشت و این عارضه همان قارچ پوستی است که یک فرد ممکن است به آن دچار بشود‌.

قارچ پوستی گردن چیست؟

منظور از قارچ پوستی گردن چیست؟

قارچ‌های پوستی در محیط‌های مرطوب و گرم رشد بیشتری دارند. در قسمت‌هایی از پوست که مستعد عرق کردن هستند طبیعتا احتمال ایجاد قارچ پوستی در آن نواحی بیشتر خواهد بود. پوست گردن از جمله بخش‌هایی از بدن است که با توجه به وزن شخص، چین خوردگی و تعریق در این بخش بیشتر بوده که باعث ایجاد قارچ پوستی گردن می‌شود.

علت ایجاد قارچ پوستی گردن

قارچ پوستی گردن می‌تواند در اثر عوامل مختلفی ایجاد بشود. از جمله علت‌های بروز قارچی پوستی گردن شامل موارد زیر است:

• تماس مستقیم با پوست فرد آلوده: قارچ پوستی از جمله عفونت‌های پوستی واگیر‌دار است که در صورت تماس با پوست فرد آلوده احتمال ابتلا به آن وجود دارد. همچنین استفاده از لوازم شخصی آلوده به قارچ پوستی، یکی دیگر از علت‌های ایجاد این عارضه در فرد خواهد بود.
  • قرار گرفتن در معرض محیط مرطوب و گرم: همان طور که اشاره کردیم، قارچ‌های پوستی در محیط‌های گرم و مرطوب رشد بیشتری دارند. به نوعی پوشیدن لباس‌های تنگ با الیاف مصنوعی زمینه برای تعریق زیاد و ایجاد قارچ پوستی گردن را فراهم می‌کنند.
  • کاهش قدرت ایمنی بدن: قارچ پوستی در افرادی که سیستم ایمنی ضعیف دارند بیشتر بروز می‌کند. کمبود برخی از ویتامین‌ها، داشتن بیماری‌های زمینه‌ای چون ایدز، دیابت و مصرف دارو‌های کورتیکو‌استروئیدی در ضعف ایمنی تاثیر دارند که طبیعتا در ابتلا به قارچ پوستی موثر خواهند بود.
علت ایجاد قارچ پوستی گردن

علائم ایجاد قارچ پوستی گردن

همواره انواع بیماری‌های پوستی چون قارچ پوستی گردن با علائمی همراه می‌شوند که با این علائم به راحتی می‌توان آن‌ها را شناسایی کرد:

• قرمزی و التهاب اغلب به شکل دایره‌وار و حلقوی.
  • خارش و پوسته پوسته شدن؛ خارش ممکن است در بعضی از افراد وجود نداشته باشد.
  • تاول و تورم پوستی.

چگونه می‌توان از ایجاد قارچ پوستی گردن پیشگیری کرد؟

راه‌های مختلفی برای پیشگیری از ابتلا به قارچی پوستی گردن وجود دارد که از جمله آن‌ها عبارتنداز:

• رعایت اصول بهداشتی و دوش گرفتن با یک شوینده مناسب بعد از فعالیت‌های بدنی و تعریق کردن.
  • خشک کردن کامل بدن با حوله تمیز بعد از استحمام.
  • استفاده از لباس‌های گشاد و نخی برای گردش هوا و عدم تعریق.
  • عدم استفاده از لوازم بهداشتی شخصی به خصوص در محیط‌های عمومی مثل استخر و باشگاه‌های ورزشی.
پیشگیری از قارچ پوستی گردن

درمان قارچ پوستی گردن

برای درمان قارچ پوستی گردن، روش‌های مختلف وجود دارد که با توجه به شدت عفونت قارچی و سلامتی بیمار می‌توان درمان‌های متنوع را انتخاب کرد.

پماد‌های ضد قارچ موضعی

پماد‌های دارویی با خاصیت ضد قارچ که مستقیم روی پوست آلوده به قارچ پوستی استفاده می‌شوند و طول درمان با آن‌ها باید کاملا طی بشود، از جمله رایج‌ترین درمان‌های عارضه قارچ پوستی گردن است. میکرونازول، کلوتریمازول، تربینافن از جمله پماد‌های قابل استفاده برای درمان قارچ پوستی گردن خواهند بود.

دارو‌های خوراکی ضد قارچ

اگر شدت عارضه قارچ پوستی گردن به حدی باشد که با پماد‌های ضد قارچ قابل درمان نباشند در این صورت پزشک معالج ممکن است برای کنترل و به نوعی درمان این نوع بیماری پوستی، دارو‌های خوراکی ضد قارچ تجویز نماید. فلوکونازول، ایتراکونازول و همچنین تربینافین از جمله دارو‌های خوراکی ضد قارچ هستند که در صورت شدت بالای قارچ پوستی و مقاومت به درمان، برای بیمار استفاده می‌شوند.

شویند‌ه‌های ضد قارچ

برخی از شویند‌ه‌های بدن مثل برخی از شامپو بدن‌ها خاصیت ضد قارچی دارند که برای افراد ابتلا به قارچ پوستی مثل قارچ پوستی گردن استفاده از آن‌ها توصیه می‌شود. این شوینده‌ها اغلب یک نوع ماده موثره ضد قارچ دارند که کلیمبازول از جمله ترکیب ضد قارچی است که در بیشتر شوینده‌های بدن با ماهیت ضد قارچی استفاده می‌شود.

ترکیبات طبیعی ضد قارچ

برخی از روغن‌ها و مواد گیاهی و طبیعی نیز، خاصیت ضد قارچی دارند که استفاده موضعی آن‌ها روی پوست می‌تواند به عنوان درمانی برای قارچ پوستی گردن تلقی شوند. روغن گیاهی زیتون، رزماری، درخت چای و کالاندولا از جمله روغن‌هایی هستند که خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچی آن‌ها اثبات شده است. همچنین استفاده از مواد طبیعی دیگر مثل سرکه سیب، سیر و ژل آلوئه ورا هم تاثیر مطلوبی در درمان عفونت‌های قارچی روی پوست دارند چراکه بر روی خاصیت ضد عفونی کننده به خصوص ضد قارچی آن‌ها از طرف اطبا طب سنتی تاکید شده است.

الهام تیزرویان دکتر زیبایی در سعادت آباد