دکتر الهام تیزرویان

پوست، مو و زیبایی

دکتر الهام تیزرویان

پوست، مو و زیبایی

اثر بوتاکس بعد از چند روزه

فهرست موضوعات

زمان خیره شدن در آینه و احساس نارضایتی از چین و چروک های صورتتان گذشته است. دیگر لازم نیست ساعت ها را صرف آموزش روش های آرایش کردن بکنید. برای حل این مشکلات، تنها کافیست که اولین جلسه بوتاکس خود را شروع کنید. در این مقاله توضیح خواهیم داد که بوتاکس چیست و چقدر طول می کشد تا عمل کند.

بوتاکس چیست و چگونه عمل می کند؟

بوتاکس دارویی است که برای فلج یا ضعیف کردن عضلات استفاده می شود. هنگامی که این دارو برای درمان چین و چروک ها استفاده می شود، دقیقا زیر پوست تزریق می شود و از انقباض ماهیچه های صورت شما که معمولا در هنگام لبخند زدن، اخم کردن و گریه ایجاد می شوند جلوگیری می کند.

بوتاکس چیست و چگونه عمل می کند؟

بوتاکس چیست؟

بوتاکس که با نام علمی بوتولینوم شناخته می شود، یک نوروتوکسین است که توسط باکتری کلستریدیوم بوتولینوم تولید می شود. بوتاکس، در واقع دارویی است که توسط پزشکان برای درمان برخی از بیماری های عضلانی خاص، استفاده می شود. این دارو در سال ۲۰۰۲  توسط FDA مجوز لازم برای کاربردهای زیبایی را دریافت کرد. اخیرا، از این دارو در کاربردهای زیبایی استفاده می کنند و برای درمان خطوط و چین و چروک های صورت که با افزایش سن ایجاد می شوند استفاده می شود.

از بوتاکس برای درمان برخی از بیماری ها استفاده می شود از جمله:

  • میگرن
  • اختلالات عضلانی
  • اسپاسم گردن
  • تعرق زیاد (بوتاکس زیر بغل)
  • خطوط و چین و چروک های صورت

بوتاکس چگونه عمل می کند؟

پزشک برای درمان خطوط و چین و چروک های صورت، برای تزریق سم به زیر پوست و عضلات شما، از یک سوزن بسیار نازک استفاده می کند. بوتاکس، با مسدود کردن انتقال دهنده های عصبی باعث فلج عضلانی می شود. این کار باعث شل شدن و بی حرکت ماندن عضله شده و در نهایت باعث صاف شدن پوست شما می شود.

اثر بوتاکس بعد از چند روز مشخص میشود؟

بیشتر اطلاعاتی که تاکنون درباره این دارو وجود دارد بر روی اثربخشی آن متمرکز شده اند، و به ندرت می توان مدرکی درباره سرعت شروع تاثیرات آن وجود دارد. با وجود این، معمولا بیماران بین ۲ تا ۴ روز پس از تزریق بهبود می یابند. حداکثر زمان مشاهده نتایج حدود ۱ هفته پس از تزریق است. اما، این مساله می تواند از فردی به فرد دیگه متفاوت باشد و به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

  • سن
  • توده عضلانی شما
  • جنسیت
  • حجم بوتاکس تزریق شده
  • نوع بوتاکس استفاده شده
  • خاصیت ارتجاعی پوست شما

چه مدت طول می کشد تا بوتاکس شروع به اثرگذاری کند؟

معمولا بین ۱-۳ روز پس از تزریق، بوتاکس اثرات خود را شروع می کند. این مساله، به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

  • منطقه تحت درمان
  • حجم بوتاکس تزریق شده
  • فعالیت های بدنی شما پس از تزریق

تحقیقات بالینی انجام شده نشان می دهد که زمانی که بوتاکس به عنوان درمانی برای خطوط و چین و چروک های پوست استفاده می شود، شروع اثربخشی آن معمولا سریع است.

اگر مراحل کلی درمان را به نسبت حالت اولیه ۵ مرحله تصور کنیم. درصد افرادی که در بازه ۲ تا ۴ روز پس از درمان حداقل به امتیاز یک رسیده اند، ۹۵.۲% است و افرادی که حداقل به امتیاز ۲ رسیده اند ۸۵% است. همچنین، در این زمان ۸۴% تاثیر حداکثری را شاهد بوده اند. در نهایت، میزان پاسخ دهی به درمان در ویزیت های (۱±۸ و ۲±۱۴) ۱۰۰% بود.

چه مدت طول می کشد تا بوتاکس به طور کامل عمل کند؟

باید این نکته را بدانیم که نمی توان فوری به حداکثر نتایج دست یافت. اما با این وجود، در عرض ۳ تا ۵ روز شما شاهد شروع نتایج خواهید بود و در عرض یک هفته، حداکثر نتایج را خواهید دید. تحقیقات نشان داده است که بیمارانی که از بوتاکس برای درمان خطوط و چین و چروک های پیشانی خود استفاده می کنند، می توانند حداکثر نتایج را تنها در ۲ روز شاهد باشند.

در تحقیقات انجام شده ۲ روز پس از تزریق، بهبود در خطوط اخم میان ابرویی در حالت حداکثر اخم، حدود ۴.۸۵% بود. همچنین بهبود خطوط اخم میان ابرویی در حالت استراحت، ۲.۵۱% طی ۲ روز پس از درمان بود. در این تحقیقات، هیچ عارضه جانبی جدی ثبت نشده است.

هنگامی که بوتاکس توسط پزشک به درستی تزریق شود، می توانید انتظار داشته باشید ک پس از اولین دوره تزریق، نتایج را مشاهده کنید. ممکن است حدود ۲ الی ۴ روز طول بکشد تا فلج شدن عضلات و عدم حرکت آن ها شروع شود. شما می توانید حداکثر نتایج درمان را ظرف مدت ۱۰ الی ۱۴ روز پس از درمان مشاهده کنید. بهترین بخش این روش این است که حداکثر نتایج تا حدود ۳ ماه پس از درمان همچنان قابل مشاهده هستند.

چرا درمان با بوتاکس به زمان نیاز دارد؟

بوتاکس برای اثرگذاری و مسدود کردن انتقال دهنده های عصبی، باید به سطح سلولی عضلات برسد. این کار در نهایت باعث فلج شدن عضله می شود.

دلایل مختلفی وجود دارد که زمان اثرگذاری در افراد مختلف است، از جمله:

  • منطقه تحت درمان
  • ضحامت عضله
  • حجم بوتاکس تزریق شده
بهترین دارو برای پیشگیری از پیری پوست

سم (توکسین)

پس از تزریق سم به عضله، این سم در فضای خارج سلولی وارد می شود و برای اثرگذاری باید به پایانه های عصبی برده شود. توکسین به وسیله جریان مایعات در فضای بیرون سلولی حرکت می کند و احتمال انتشار به سایر بخش ها در آن کم است. سم جذب نشده وارد گردش خون می شود و ممکن است تاثیرات سیستمیک خفیفی داشته باشد.

جذب توکسین بستگی به میزان فعالیت عضلانی و دما دارد. استفاده فعال از عضلات پس از تزریق سم،  ممکن است به جذب بیشتر آن کمک کند. استفاده از سرما (سرمازدگی) باعث کاهش جذب می شود. مدت زمان خروج سم از فضای بین سلولی و جذب آن به خوبی مشخص نیست، اما احتمالا در چند دقیقه اتفاق می افتد. نیمه عمر سم در جریان خون، طولانی است.

زمان اثرگذاری از لحظه تزریق سم تا زمان ضعف عضلانی براساس مدت زمانی که طول می کشد تا آسیب کافی به پروتئین های SNARE وارد کند و در آزادسازی سیناپسی تداخل ایجاد کند، محاسبه می شود.


الهام تیزرویان دکتر زیبایی در سعادت آباد

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

تماس تلفنی

تلفن

اینستاگرام

منو

جستجو
مقالات
لیزر مو
فیلر و بوتاکس
ریزش مو
جوانسازی

فهرست موضوعات

پرسش از دکتر