دکتر الهام تیزرویان

پوست، مو و زیبایی

دکتر الهام تیزرویان

پوست، مو و زیبایی

آیا تزریق ژل لب در بارداری امکانپذیر است؟

فهرست موضوعات

بسیاری از افراد در دوران بارداری تغییرات زیادی را در بدن خود تجربه می‌ کنند، به همین دلیل برخی از آنها ممکن است برای حفظ زیبایی و درخشش طبیعی صورتشان به دنبال عمل ‌های زیبایی مانند تزریق ژل لب و گونه باشند. با این حال، قبل از انجام هرگونه درمان زیبایی، به خصوص برای زنان باردار یا کسانی که قصد بارداری دارند، در نظر گرفتن خطرات احتمالی از اهمیت بالایی برخوردار است.

پس آیا تزریق ژل لب در بارداری بی خطر است؟ اگرچه تزریق فیلرهای صورت مانند ژل لب برای اکثر افراد بی خطر است، اما این درمان ‌ها در دوران بارداری باید به تعویق بیفتند تا از هرگونه عوارض جانبی احتمالی بر روی مادر و جنین جلوگیری شود.

آیا تزریق ژل لب در بارداری بی خطره

چرا تزریق ژل لب در بارداری توصیه نمی ‌شود؟

تزریق فیلرهای صورت به دلیل اینکه می ‌توانند ویژگی ‌های مختلف صورت را برجسته کنند و باعث سفتی و حجم بیشتر پوست یا افزایش اندازه لب شوند، محبوبیت زیادی پیدا کرده ‌اند. طبق گزارش سال ۲۰۲۰ انجمن جراحان پلاستیک آمریکا (ASPS)، تنها در این کشور حدود ۳.۴ میلیون تزریق فیلر بافت نرم انجام شده است.

اگر شما هم به دنبال داشتن لب ‌های پرتر با تزریق ژل هستید، بسیار مهم است که قبل از هر اقدامی در مورد این درمان اطلاعات کسب کرده و ببینید آیا واجد شرایط انجام این عمل هستید یا خیر. این کار به شما امکان می‌ دهد تا یک تصمیم آگاهانه در مورد تغییر دادن بدن خود بگیرید. متاسفانه، زنان باردار در لیست افرادی قرار دارند که باید از تزریق ژل لب و سایر درمان ‌های تزریقی فیلر پوستی صرف نظر کنند.

بارداری یک دوره مهم در زندگی هر فرد است. همچنین باعث می ‌شود زنان برای سازگاری بهتر با جنین، نسبت به چیزهایی که وارد بدنشان می کنند احتیاط بیشتری به خرج دهند؛ آنها حتی در مورد رژیم غذایی و فعالیت ‌های روزانه خود نیز محتاط می شوند. اگر نگران اثر ژل لب بر خود یا جنین ‌تان هستید، بهتر است تا بعد از زایمان برای تزریق فیلرهای پوستی صبر کنید.

نظر متخصصان در مورد تزریق ژل لب در بارداری

هرچند هیچ مطالعه علمی یا شواهد پزشکی قطعی ‌ای وجود ندارد که تأثیر تزریق ژل لب بر زنان باردار و جنین آنها را به طور کامل ثابت کند، باز هم به بیماران توصیه می ‌شود به محض اطلاع از بارداری، تزریق فیلر را متوقف کنند.

از آنجایی که سازمان غذا و دارو (FDA) تزریق ژل لب را در دوران بارداری و شیردهی توصیه نمی ‌کند، بسیاری از پزشکان نیز در دستورالعمل ‌های خود استفاده از هر نوع ژل لب را برای زنان باردار منع کرده‌ اند.

عوارض احتمالی تزریق ژل لب در بارداری

هیچ مطالعه‌ی بالینی وجود ندارد که به طور قطعی ثابت کند تزریق ژل لب برای جنین خطرناک است، اما مدرکی هم دال بر کاملاً بی ‌خطر بودن آن وجود ندارد. عدم استفاده از فیلر برای زنان باردار، علاوه بر ایمنی جنین، بر سلامت مادر نیز تأکید دارد.

حتی اگر پرونده‌ سلامت یک زن باردار نشان دهد که او برای تزریق فیلر صورت مشکلی ندارد، اما بارداری همچنان تغییرات هورمونی و فیزیکی متفاوتی را در بدن او ایجاد می ‌کند. بسیاری از عوامل در حال تغییر هستند که می‌ توانند بر نتایج درمان تأثیر بگذارند؛ برای مثال، تغییرات در جریان خون و فشار خون به دلیل تغییرات هورمونی، ممکن است منجر به افزایش تورم و کبودی پس از تزریق ژل لب شود.

عوارض احتمالی تزریق ژل لب در بارداری

تزریق ژل لب قبل از اطلاع از بارداری

با توجه به اینکه برخی از زنان در اوایل سه ماهه‌ اول بارداری ممکن است از آن مطلع نباشند، احتمال دارد به طور ناخواسته تزریق لب انجام دهند. زنان باردار همیشه در مورد چیزهایی که وارد بدنشان می ‌شود محتاط هستند، بنابراین طبیعی است که نگران عواقب این کار باشند.

چرا خطری مادر و جنین‌ را تهدید نخواهد کرد؟

با اینکه سازمان غذا و دارو (FDA) در مورد تزریق ژل لب در دوران بارداری هشدار می ‌دهد، اگر قبل از اطلاع از بارداری خود تزریق داشته اید نیازی به وحشت نیست. اما به خاطر داشته باشید که این موضوع نباید بهانه ‌ای برای تزریق ژل لب توسط زنان باردار شود. قبل از انجام هرگونه درمان زیبایی یا پوستی، بایستی حتماً با پزشک مشورت کنید.

مهم ترین دلیلی که نشان می ‌دهد احتمالاً مادر و جنین در صورت تزریق ناخواسته‌ ژل لب در اوایل بارداری در معرض خطر نیستند این است که فیلرهای لب به صورت موضعی در ناحیه‌ لب تزریق می‌ شوند. در صورت تزریق صحیح، مواد فعال موجود در این مواد وارد جریان خون نمی ‌شوند. به عبارت دیگر، آنها بخشی از گردش خون مادر که جنین را تغذیه می ‌کند، نخواهند شد.

دلیل دیگر این است که تزریق ژل لب با استفاده از ترکیبات پایداری انجام می ‌شود که به راحتی از محل درمان جا به ‌جا نمی ‌شوند. همچنین، این مواد در حجم کمی تزریق می‌ شوند، بنابراین بعید است بر جنین تأثیر بگذارند. در نهایت، محققان هنوز شواهد قطعی مبنی بر ارتباط تزریق ژل لب در دوران بارداری با ایجاد ناهنجاری ‌های مادرزادی در نوزادان پیدا نکرده ‌اند.

برای کم کردن خطرات احتمالی چه باید کرد؟

با اینکه ارتباط دقیق بین تزریق ژل لب و بارداری همچنان نیازمند تحقیقات گسترده ‌تری است، اما در مورد چنین مسائلی نباید ریسک کرد. هرچند احتمال کمی وجود دارد که تزریق ‌های زیبایی بر جنین و مادر تأثیر منفی بگذارد، اما احتیاط شرط عقل است.

به زنان باردار توصیه می‌ شود که محض احتیاط قبل از تزریق ژل لب یا دریافت هرگونه درمان زیبایی یا پزشکی، با یک متخصص مشورت کنند. در طی مشاوره، پزشک می تواند بهترین جایگزین ‌های فیلر لب و سایر محصولات مراقبت از پوست که می ‌توانند در طول بارداری به برنامه‌ زیبایی‌ خود اضافه کنند، به آنها معرفی کند.

سوالات متداول

آیا تزریق ژل لب باعث نقص مادرزادی نوزاد می ‌شود؟

هیچ مطالعه قطعی ‌ای وجود ندارد که ارتباط مستقیمی بین تزریق فیلر صورت در دوران بارداری و بروز عوارض جانبی مانند نقص مادرزادی جنین را نشان دهد. با این حال، متخصصان همچنان توصیه می‌ کنند که افراد برای انجام تزریق ژل لب و فیلرهای پوستی تا بعد از زایمان و دوران شیردهی صبر کنند.

آیا تزریق ژل لب باعث سقط جنین می‌ شود؟

همچنین هیچ مدرکی مبنی بر تأثیر منفی احتمالی تزریق ژل لب بر سقط جنین در افراد باردار وجود ندارد. فیلرهای تزریقی در ناحیه‌ درمان باقی می ‌مانند، بنابراین بعید است که تأثیر مخربی بر جنین در حال رشد داشته باشند.

آیا می توان در اوایل بارداری ژل لب تزریق کرد؟

تزریق فیلر برای هیچ دوره‌ ای از بارداری، چه در ماه‌ های ابتدایی و چه در ماه‌ های انتهایی، توصیه نمی ‌شود. با این حال، ممکن است برخی افراد به طور ناخواسته و بدون اطلاع از بارداری یا عدم آگاهی از هشدارهای  FDA در مورد تزریق فیلر برای زنان باردار، اقدام به تزریق ژل لب کنند. خبر خوب این است که در چنین مواردی، احتمال کمی وجود دارد که تزریق ژل لب تأثیر منفی بر شما یا جنین داشته باشد.

آیا می توان در دوران بارداری ژل لب خود را حل کرد؟

افراد بارداری که از فیلرهای اسید هیالورونیک استفاده کرده ‌اند، می ‌توانند با خیال راحت آنها را با استفاده از هیالورونیداز حل کنند. البته صبر کردن برای حل شدن طبیعی فیلر لب نیز مشکلی ندارد. هیالورونیداز، مانند فیلرهای تزریقی اسید هیالورونیک، به راحتی به سایر نقاط بدن منتقل نمی‌ شود و بر جنین تأثیری نمی‌ گذارد. در صورت تردید در مورد حل کردن یا نگه داشتن فیلر لب، همیشه می‌ توانید با یک پزشک یا متخصص زیبایی در مورد گزینه ‌های درمانی خود مشورت کنید.

الهام تیزرویان دکتر زیبایی در سعادت آباد

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

تماس تلفنی

تلفن

اینستاگرام

منو

جستجو
مقالات
لیزر مو
فیلر و بوتاکس
ریزش مو
جوانسازی

فهرست موضوعات

پرسش از دکتر