دکتر الهام تیزرویان

پوست، مو و زیبایی

دکتر الهام تیزرویان

پوست، مو و زیبایی

استرس و ریزش مو چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟

فهرست موضوعات

استرس عاطفی می تواند موجب علائم فیزیکی بسیاری شود و معمولاً باعث سه نوع ریزش موی مختلف می شود. در رابطه با استرس و ریز ش مو باید گفت که انواع مختلف ریزش موی مرتبط با استرس ممکن است به شیوه های متفاوتی ظاهر شوند. تلوژن افلوویوم، یکی از رایج ترین انواع ریزش مو می باشد و بر اثر فولیکولهایی ایجاد می شود که تحت یک مرحله استراحت طولانی قرار گرفته اند و منجر به ریزش مو می شوند.

 آلوپسی آره تا، نوعی دیگری از ریزش موی ناشی از استرس می باشد و زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی به فولیکول های مو حمله می کند و منجر به ریزش موی دسته ای می شود. تریکوتیلومانیا که کمتر شایع است، نوعی اختلال ریزش موی ناشی از استرس می باشد که مشخصه ی آن، میل شدید به کندن مو می باشد.

ریزش مو و استرس

استرس مزمن یا کوتاه مدت می تواند علت مستقیم ریزش مو باشد و علت ریزش مو هرچه سریعتر درمان شود، نتیجه بهتر خواهد بود. گرچه، ریزش مو همیشه در مواقع استرسی زندگی ما رخ نمی دهد، بلکه یک اتفاق رایج برای بسیاری از بیماران است و در بسیاری از موارد، هم استرس مزمن و هم استرس عاطفی منجر به ریزش مو می شوند.

 خوشبختانه، برای بسیاری از بیماران، ریزش موی ناشی از استرس اغلب موقتی است و سلامت مو اغلب از طریق استفاده از محصولات پیشرفته مانند پلاسمای غنی از پلاکت برای بازیابی مو بهبود پیدا می کند. اگر با مشکل افزایش ریزش مو بعلت استرس زیاد سر و کار دارید، مراجعه به متخصص پوست مو می  تواند به شما کمک کند.

آیا استرس می تواند باعث ریزش مو شود؟

با اینکه تجربه کردن استرس ضرورتاً نمی تواند باعث ریزش مو شود، اما تحقیقات نشان می دهند که استرس عاطفی و مزمن می تواند باعث ریزش مو و کم پشتی مو شود. برای درک بهتر نحوه ی تأثیر استرس روی رشد مو و ریزش مو، آشنایی با چرخه ی رشد طبیعی مو می تواند مفید باشد

4 مرحله ی ضروری رشد مو، آناژن، کاتاژن، تلوژن و اگزوژن هستند. مرحله ی آناژن به مرحله رشد نیز شناخته می شود و به مو اجازه می دهد تا ظرف مدت 2 تا 6 سال بسته به فولیکول مو رشد کند. مرحله ی بعدی مرحله ی کاتاژن است. کاتاژن، یک مرحله ی انتقال کوتاه است که معمولاً 10 روز طول می کشد.

 فاز تلوژن، مرحله ی استراحت می باشد که چند ماه طول می کشد و در طول این زمان، تارهای مو در فولیکول مو باقی می مانند اما دیگر رشد فعالی ندارند. در آخر، مرحله ی اگزوژن زمانی رخ می دهد که تارهای مو از فولیکول مو جدا می شوند و می افتند و دوباره چرخش رشد مو شروع می شود.

 اختلال در چرخه ی رشد موی طبیعی، می تواند باعث تأثیرات مخربی از جمله ریزش موی شدید و یا ریزش موی دسته ای شود. معمولاً زمانی که استرس منجر به کم پشت شدن مو می شود، نشانه ی این است که چرخه ی رشد مو مختل شده است. تحقیقات نشان داده اند که افزایش کورتیزول یا همان هورمون استرس روی فعالیت طبیعی فولیکول های مو به شیوه های مختلفی تأثیر می گذارد.

آیا استرس می تواند باعث ریزش مو شود؟

یکی از تأثیرات آن، افزایش تعداد فولیکول هایی است که وارد مرحله ی استراحت می شوند و می تواند به یکباره منجر به ریزش تعداد زیادی از موها شود. عوامل استرس زای مختلفی می توانند این شرایط را در بدن تغییر دهند. این عوامل شامل تغییرات هورمونی ناشی از زایمان یا یائسگی و نیز استرس عاطفی می شوند. اگر ریزش موی شما افزایش یافته به یک متخصص زیبایی مراجعه کنید.

آیا استرس می تواند باعث ریزش یا کم پشتی مو شود؟

بله، استرس عاطفی یا مزمن می تواند موجب ریزش یا کم پشتی مو شود. گرچه، به این معنی نیست که هر فردی که استرس را تجربه می کند ضرورتاً دچار ریزش یا کم پشتی مو می شود. با اینکه استرس همیشه موجب ریزش مو نمی شود، اما آیا استرس و ریزش مو ارتباطی با یکدیگر دارند؟ بله.

ریزش موی ناشی از استرس معمولاً در بیمارانی رخ می دهد که یک حادثه استرس زا مانند تصادف، ریکاوری سخت از بیماری، از دست دادن عزیزان، طلاق یا نوع دیگری از استرس مزمن را تجربه کرده اند که می تواند روی سلامتی کلی آنها تأثیر بگذارد.

گرچه، بسیاری از افرادی که به علت یک دوره استرس، کاهش در تعداد فولیکول های موی خود را مشاهده کرده اند، ریزش موی موقتی را تجربه می کنند که از طریق درمان های احیای مو مانند  پلاسمای غنی از پلاکت قابل جبران است.

آیا ریزش موی ناشی از استرس دائمی است؟

موی شما بسته به نوع ریزش مو، اغلب می تواند به شکل اولیه ی خود برگردد. اکثر موارد ریزش موی ناشی از استرس موقتی هستند، گرچه چند ماه طول می کشد تا ریزش مو متوقف شود. اغلب مواقع، بیماران حتی از طریق اقداماتی ساده همچون کنترل استرس و بهبود برنامه ی غذایی قادر به بازیابی موهای خود هستند.

با اینکه تمام بیماران نمی توانند از ریزش موی ناشی از استرس پیشگیری کنند، اما بسیاری از آنها می توانند فولیکول های موهای خود را تقویت کنند و با درمانهای هدفمند، موجب رشد مجدد موهای خود شوند.

ریزش موی ناشی از استرس چقدر طول می کشد؟

ریزش موی ناشی از استرس معمولاً یک شرایط دائمی نیست. تمرین تکنیک های کنترل استرس و مشورت با یک متخصص زیبایی دارای مجوز، می تواند به توقف ریزش مو کمک کند. زمانی که استرس تحت کنترل قرار گیرد، حدوداً شش ماه طول می کشد تا ریزش مو متوقف شود.

بیشتر بخوانید: برای قوی کردن و تقویت ریشه مو چه کنیم؟

ریزش موی ناشی از استرس

چگونه می توان ریزش موی ناشی از استرس را درمان کرد؟

درمان ریزش موی ناشی از استرس شامل درمانهای خوراکی و تزریقی می شود که پزشک با توجه به شرایط فرد تجویز می کند.

الهام تیزرویان دکتر زیبایی در سعادت آباد

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

تماس تلفنی

تلفن

اینستاگرام

منو

جستجو
مقالات
لیزر مو
فیلر و بوتاکس
ریزش مو
جوانسازی

فهرست موضوعات

پرسش از دکتر