دکتر الهام تیزرویان

پوست، مو و زیبایی

دکتر الهام تیزرویان

پوست، مو و زیبایی

تفاوت جوش با آکنه در چیست؟

فهرست موضوعات

جوش ها یکی از مشکلات رایج پوستی می باشند که در اثر تجمع یا التهاب غدد چربی، یا تعداد بیش از حد باکتری های عامل جوش، روی پوست شما شکل می گیرند. جوش یکی از علائم آکنه بوده و شامل گونه های متعددی مثل جوش های سر سیاه، سر سفید، کیست و… می شود. درمان های این مشکل پوستی مواردی مثل درمان های خانگی، دارو های بدون نسخه، ژل ها و دارو های تجویزی را در بر می گیرد. در ادامه مطلب، تفاوت جوش با آکنه را توضیح خواهیم داد.

فرق آکنه با جوش چیست؟

در رابطه با فرق جوش و آکنه باید گفت که  جوش های پوستی به زائده‌ های کوچک در سطح پوست گفته می شود که می تواند ملتهب یا همراه با رنگی متفاوت با رنگ پوست باشند. آکنه معمولاً باعث ایجاد جوش های پوستی در پوست صورت، سینه، شانه ها و قسمت فوقانی کمر می شوند.

چه کسانی دچار جوش های پوستی می شوند؟

جوش های پوستی بیشتر در نوجوانان (سن بلوغ) و جوانان در زمان تغییرات هورمونی دیده می شوند. البته، این مشکل پوستی می تواند در کودکان نیز رخ داده و بسیاری از بزرگسالان هم در ادامه ی زندگی خود (در دهه های 20 سالگی، 30 سالگی و بالاتر) با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند. برخی از بزرگسالان حتی در سنین بالا برای اولین بار به جوش های پوستی دچار می شوند.

چه کسانی دچار جوش های پوستی می شوند؟

علائم جوش های پوستی چیست؟

جوش های پوستی به چه علت شکل می گیرند؟

گاهی اوقات، پوست در تماس با مواد مختلف دچار آسيب دیدگی و حساسیت می شود. برخی از جوش های پوستی در نتیجه ی این امر ایجاد می شوند. بیشتر افراد با شنیدن نام آکنه، به جوش های پوستی فکر می کنند. غدد چربی در تمامی نقاط بدن شما وجود دارد. رسوب گرفتگی یا التهاب غدد چربی می تواند منجر به ایجاد جوش های پوستی شود. این تجمع یا التهاب غدد چربی، می تواند در نتیجه ی موارد زیر ایجاد شده باشد:

  • افزایش تولید سبوم. سبوم به مواد چرب ساخته شده در غدد چربی گفته می شود.
  • مشکلات مربوط به کراتین. کراتین یک پروتئین است که به تولید پوست، مو و ناخن کمک می کند.
  • افزایش سطح حضور باکتری های عامل جوش های پوستی در پوست شما.

جوش های پوستی چگونه تشخیص داده می شوند؟

از آن جایی که تشخیص جوش های پوستی آسان می باشد، بنابراین، برای تشخيص این مشکل پوستی به دکتر زیبایی نیازی نخواهید داشت. اما دکتر زیبایی شما نیز می تواند طی معاینات پوستی این موارد را تشخیص دهد. در چنین مواقعی، دکتر زیبایی مربوطه سؤالاتی را مطرحبهترین درمان برای جوانسازی پوست می کند؛ مانند این که آیا سابقه ی خانوادگی جوش های پوستی در اطرافیان شما وجود دارد یا این که در صورت جدید بودن این مشکل، آیا اخیراً دچار استرس روانی شده اید.

این موارد از عوامل خطر زای عامل ایجاد جوش های پوستی می باشند. اگر در بازه ی دوره های قاعدگی هستید (این دوره ها می توانند در فرآیند شروع شکل گیری جوش های پوستی مؤثر باشند) پزشک شما در رابطه با دوره های قاعدگی شما سؤالاتی را مطرح می کند. شروع ناگهانی و شدید جوش های پوستی در سنین 50 سال به بالا، می تواند نشانه ای برای سایر بیماری های زمینه ای باشد که باید معاینات و آزمایش های لازم برای تشخیص آن صورت گیرد.

جوش های پوستی چگونه تشخیص داده می شوند؟

سوالات متداول

جوش های پوستی تا چه میزان رایج هستند؟

جوش های پوستی بسیار رایج می باشند. برخی از محققین بر این باورند که جوش های پوستی در برهه ای از زندگی اکثر افراد رخ می دهد. این مشکل پوستی در سن بلوغ بیش از هر زمان دیگری اتفاق افتاده، اما بزرگسالان نیز ممکن است به آن دچار شوند.

جوش های پوستی چگونه روی بدن تأثیر می گذارند؟

صورت (به طور ویژه بینی، چانه، پیشانی و بعضاً گونه ها یا اطراف لب ها)، گردن، پشت، سینه و بازو های شما، نواحی رایج شکل گیری جوش های پوستی می باشند. البته، غدد چربی در تمامی بدن شما وجود دارد. این غدد چربی با ترشح نوعی مرطوب کننده ی چرب به نام سبوم، به آبرسانی و براق شدن پوست و مو های شما کمک می کنند. در نتیجه ی این فرآیند، امکان پدیدار شدن جوش های پوستی در تمامی نواحی بدن اعم از پلک ها، باسن، گوش ها، پوست سر، زیر بغل و قسمت های خارجی اندام های تناسلی مردانه و زنانه نیز وجود دارد؛ هر چند این موارد جوش های پوستی بسیار به ندرت رخ می دهد.

با وجود اینکه جوش های پوستی تأثیری جدی روی سلامت عمومی شما نمی گذراند، اما می توانند در وضعیت روانی-اجتماعی (اثر بخشی اجتماع روی افکار شما) و سلامت روانی شما تأثیر گذار باشند. در برخی از موارد، جوش های پوستی حتی می توانند به شکل گیری مشکلات روانی مثل افسردگی، اضطراب، ناهنجاری های خلق و خو و افکار خود کشی نیز منجر شوند.

آیا جوش های پوستی یک مشکل مسری می باشند؟

خیر، جوش های پوستی مسری نمی باشند. جوش های پوستی با تماس پوست به پوست، از فردی به فرد دیگر منتقل نمی شوند.

آیا می توان جوش های پوستی خود را فشار داده یا خالی کنم؟

ترکاندن جوش های پوستی می تواند بسیار وسوسه برانگیز و حتی لذت بخش باشد! اما، بهتر است از انجام این کار خودداری کنید. فشار دادن جوش های پوستی می تواند باعث بروز مشکلات متعددی شود:

  • دعوت باکتری های خارجی به حفره ی ایجاد شده در ناحیه ی جوش پوستی. این باکتری ها می توانند منجر به عفونت های باکتریایی پوستی شوند.
  • آسیب رساندن به پوست شما. پوست شما یک اندام حساس محسوب می شود و ناخن های شما به مراتب از آن محکم تر هستند. فشار دادن ناخن ها روی جوش های پوستی، می تواند باعث ایجاد التهاب پوستی شود. همچنین دستگاه ها و ابزار های تخلیه ی جوش، مثل ساکشن ها و موارد دیگر، همگی می توانند به پوست شما آسیب وارد کنند. این ابزار ها تنها باید توسط دکتران زیبایی اعمال شوند.
  • ایجاد زخم های پوستی. با اعمال فشار بالا، شما می توانید به رگ های خونی بدن خود آسیب رسانده و باعث ایجاد خون ریزی شوید. همچنین در بسیاری از این موارد، جوش های پوستی عمیق بوده و حتی تخلیه نیز نمی شوند.

جوش های پوستی تا چه زمانی ماندگار هستند؟

جوش های پوستی عموماً چیزی بین 3 الی 7 روز ماندگار هستند. بیشتر موارد جوش های پوستی به طور خود به خودی از بین می روند؛ اما ممکن است این فرآیند کمی زمان بر باشد. جوش های عمیق پوستی (جوش هایی که زیر پوست واقع شده، سر خروجی یا سطحی نداشته و دسترسی به آنها دشوار به نظر می رسد) بعضاً برای برطرف شدن به چند هفته (یا حتی بیشتر) زمان نیاز دارند.

بهتر است با پدیدار شدن جوش های پوستی، به پزشک خود مراجعه کنید تا ایشان دستور العمل های لازم برای این مشکل را به شما ارائه دهد.

مراقبت از جوش های پوستی چگونه است؟

اگر دچار جوش های پوستی شده اید، باید برای پیشگیری از آسیب دیدگی های پوستی بیشتر، به موارد زیر توجه ویژه ای داشته باشید:

  • عدم لمس یا تخلیه ی جوش
  • توجه به جوش های پوستی در زمان اصلاح صورت یا بدن
  • تمیز نگه داشتن ابزار و وسایلی که با صورت شما در تماس هستند. مثل عینک، گوشی موبایل، رو بالشی، لباس ها و…
  • استفاده از درمان های دارویی بدون نسخه برای آکنه. مثل بنزویل پروکسید یا اسید سالیسیلیک. این موارد در قالب های متعددی ارائه می شود، اما شوینده ها کمترین آسیب را در زمان اعمال به نواحی جوش های پوستی وارد می کنند.

الهام تیزرویان دکتر زیبایی در سعادت آباد

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

تماس تلفنی

تلفن

اینستاگرام

منو

جستجو
مقالات
لیزر مو
فیلر و بوتاکس
ریزش مو
جوانسازی

فهرست موضوعات

پرسش از دکتر