دکتر الهام تیزرویان

پوست، مو و زیبایی

دکتر الهام تیزرویان

پوست، مو و زیبایی

دلیل ریزش نکردن مو بعد از لیزر

فهرست موضوعات

بسیاری از افراد انتظار دارند بلافاصله بعد از یک جلسه لیزر موهای زائد، دیگر مویی روی پوست خود نبینند اما لیزر درمانی این گونه عمل نمی‌ کند. در واقع بعد از یک جلسه لیزر موهای زائد، حدود ۱۵ درصد از موها بعد از تقریباً ۵ روز به خودی خود از بین می‌روند و این فرایند به مواردی همچون سن، نوع پوست، هورمون ها و روند طبیعی رشد موی هر شخص بستگی دارد. در ادامه مطلب دلیل ریزش نکردن مو بعد از لیزر را نیز توضیح خواهیم داد.

شناخت چرخه رشد مو

در این مطلب در مورد سه چرخه ی اصلی تجربه ی رشد فولیکول های مو صحبت خواهیم کرد:

آناژن یا چرخه ی رشد، بهترین مرحله‌ ای است که لیزر روی آن جواب می‌ دهد. در مرحله ی آناژن، مو در سطح پوست ظاهر می‌ شود به همین دلیل لیزر می‌ تواند به راحتی گرمای خود را به رشته ی مو و فولیکول‌ آن منتقل کند.

کاتاژن، آن مرحله از چرخه ی مو است که قبل از ریزش طبیعی مو (و نه به خاطر لیزر) رخ می‌ دهد. در این مرحله، موهایی که از قبل مرده و از فولیکول خارج شده‌ اند آماده ی ریزش از سطح پوست می شوند؛ در نتیجه، لیزر چندان تاثیری روی از بین بردن موهای زائد نخواهد داشت.

تلوژن مرحله‌ ای است که در آن مو زیر پوست ایجاد شده یا رشد می‌ کند. انجام لیزر موهای زائد در این مرحله (که به آن مرحله ی استراحت نیز می‌گویند) مناسب نیست، چرا که هیچ مویی در سطح پوست وجود ندارد.

یک جلسه لیزر موهای زائد

چرا تمامی موهای زائد بعد از هر جلسه لیزر از بین نمی روند؟

از بین بردن موهای زائد با لیزر، روشی است که نیاز به اصلاح با تیغ، اپیلاسیون یا کندن موهای زائد را به طور موقت به تعویق می اندازد. در این روش از نور قوی دستگاه لیزر برای تمرکز بر رنگدانه ها در موهای تیره استفاده می شود و به پوست اجازه می دهد حرارت ساطع شده از آن را، برای از بین بردن فولیکول های مو جذب کند. با این حال، این اتفاق دائمی نیست و در نهایت فولیکول های جدید مو دوباره رشد خواهند کرد.

پس از یک جلسه درمان با لیزر، انتظار می رود که پیاز مو در یک بازه ی زمانی ۷ تا ۳۰ روزه دربیاید. در این مرحله، بیرون کشیدن موهای مرده از فولیکول مو توسط بدن، می تواند باعث برآمدگی و قرمزی در سطح پوست شود. همچنین ممکن است بعضی از موها زیر پوست گیر کنند؛ این اتفاق شبیه به روند رشد مو است، اما در واقع بدن مو را به سمت بالا و به سطح کشانده و از پوست دور می کند تا آن را از بین ببرد.

نگرانی بسیاری از افراد این است که همه ی موهای آنها بعد از جلسه ی لیزر نمی‌ ریزند؛ بنابراین لازم به ذکر است که هر فولیکول مو لزوماً در چرخه ی رشد مشابه با موهای اطراف خود نیست و لیزر تنها می تواند موهایی را از بین ببرد که در مرحله آناژن قرار دارند. در هر جلسه لیزر فقط ۱۵ درصد از موها در مرحله ی آناژن هستند؛ این بدان معناست که تنها ۱۵ درصد از فولیکول‌ های مو می توانند در بازه ی زمانی ۵ تا ۱۴ روز بعد از جلسه ی لیزر بریزند و از بین بروند.

علت اینکه از بین بردن فولیکول‌ های مو با لیزر ممکن است بین ۶ تا ۸ جلسه طول بکشد، همین چرخه ی رشد مو است. هر ناحیه، چرخه ی رشد منحصر به خود را دارد؛ به عنوان مثال، چرخه ی رشد موهای پشت لب، می‌ تواند ۴ هفته و برای ساق پا بین ۸ تا ۱۰ هفته باشد. اپراتور لیزر میزان جلسات را طوری تقسیم می‌ کند که بتواند چرخه ی رشد همه ی موها را در بر بگیرد.

بایدها و نبایدهای لیزر موی زائد

میزان از دست دادن و رشد مجدد موها عمدتاً به هر فرد بستگی دارد؛ نوع پوست، هورمون ها، نوع مو، رنگ پوست و ناحیه ی تحت درمان، تنها چند مورد از مواردی هستند که بر این فرایند تاثیر می گذارند. بایدها و نبایدهای مهم روش لیزر موهای زائد عبارتند از:

برنداشتن موهای زائد بعد از جلسه ی لیزر

در روش لیزر موهای زائد، صبور بودن از اهمیت زیادی برخوردار است. استفاده از موچین، اپیلاسیون کردن، برداشتن، کندن، بند انداختن یا به هم فشردن مو، می تواند فولیکول های مو را که با لیزر هدف قرار گرفته اند از بین ببرد و باعث تحریک پوست شود. بنابراین بهتر است تا زمانی که موها خود به خود از بین نرفتند، به آنها دست نزد. در روش حذف موهای زائد با لیزر، موهای تیره و ضخیم نازک تر شده و راحت تر از بین می روند.

چرا تمامی موهای زائد بعد از هر جلسه لیزر از بین نمی روند؟

لایه برداری مکرر

همانطور که ذکر شد، نباید موهای زائد را به زور حذف کرد. با این حال می‌توان جهت تسریع روند ریزش موها، آنها را کوتاه کرده یا از اسکراب (لایه برداری) استفاده نمود. برای از بین بردن موهای مرده، می بایست ناحیه ی تحت درمان را با یک لیف یا حوله ی نرم به صورت دورانی مالش داد.

فراموش نکردن جلسات درمان

آن زمانی که به نظر می رسد موهای زائد از بین رفته اند، در واقع ممکن است وارد مرحله ی تلوژن خود شده و زیر پوست پنهان شده باشند. به همین دلیل می بایست برنامه ی درمانی خود را به درستی دنبال کرده و در زمان مقرر شده درمان را انجام داد. در دراز مدت، انتظار و فاصله انداختن بیش از اندازه بین چرخه های مو می تواند منجر به از دست دادن زمان رشد مو شود.

آبرسانی پوست

صاف و نرم، سالم و آرام نگه داشتن پوست خود بعد از جلسه ی لیزر، از اهمیت بسیاری برخوردار است. پوست ممکن است حساس شده و حالت آفتاب سوختگی داشته باشد، بنابراین می توان از ژل خنک کننده ی آلوئه ورا برای جلوگیری از این حالت استفاده کرد. همچنین استفاده از کمپرس یخ می‌ تواند به کنترل تورم، قرمزی و واکنش‌ های نامطلوب دیگر کمک کند.


الهام تیزرویان دکتر زیبایی در سعادت آباد

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

تماس تلفنی

تلفن

اینستاگرام

منو

جستجو
مقالات
لیزر مو
فیلر و بوتاکس
ریزش مو
جوانسازی

فهرست موضوعات

پرسش از دکتر