دکتر الهام تیزرویان

پوست، مو و زیبایی

دکتر الهام تیزرویان

پوست، مو و زیبایی

برداشتن خال صورت با لیزر

فهرست موضوعات

بیشتر خال ها همان چیزی هستند که متخصصان پوست آن را «خال های معمولی» می نامند. خال های معمولی هیچ خطری برای سلامتی ندارند. درک اینکه چه زمانی یک خال می تواند مشکل ساز شود، مهم است. پزشک باید خال را ارزیابی کند تا تشخیص دهد که آیا برداشتن آن مناسب است یا خیر؟

اگر متوجه خال جدید یا تغییر شکل یا اندازه شدید، در اسرع وقت به دکتر مراجعه کنید چرا که شاید لازم باشد تا این خال  از نظر ملانوما، نوعی سرطان پوست، ارزیابی شود. سایر علائم احتمالی ملانوما شامل خال هایی است که خارش یا خونریزی دارند. یک ابزار مفید برای ارزیابی خال های شما تست ABCDE است. خال هایی که هر یک از این معیارها را دارند باید توسط پزشک بررسی شوند:

نامتقارن: زمانی که خال شکل نامنظمی دارد و دو نیمه متفاوت به نظر می رسند.
حاشیه: زمانی که خال دارای حاشیه نامنظم یا دندانه دار باشد.
رنگ: خال ناهموار یا تغییر رنگ
قطر: زمانی که خال از اندازه یک نخود بزرگتر باشد.
در حال تکامل: خالی که در هفته ها یا ماه های اخیر تغییر کرده است.

خال ها

اغلب خال ها نیازی به نگرانی ندارند اما گاهی اوقات پزشک به دلیل وجود خطر سرطانی شدن یک خال، برداشتن آن را به بیمار توصیه می کند. در موارد دیگر نیز ممکن است فرد به دلایل زیبایی یا قرار گیری خال در جای نامناسب تصمیم بر برداشتن آن داشته باشد. برداشت خال به روش های مختلفی انجام می شود که لیزر درمانی، یکی از کم تهاجم ترین موارد به شمار می رود. ليزر خال صورت علاوه بر به حداقل رساندن احتمال عفونت، سرعت التیام زخم را نیز بیشتر می کند.

فرآیند ليزر خال صورت

در فرآیند برداشتن خال با لیزر، اشعه لیزر به خال تابانده شده و سلول های پوستی درون آن را از بین میبرد. دقت درمان لیزر بالا بوده و ضمن از بین بردن خال، نواحی اطراف آن را سالم و بدون آسیب نگه می دارد. طول مدت این فرایند کوتاه بوده و هر خال ظرف چند دقیقه از بین می رود. بیماران پس از لیزر درمانی نیازی به استراحت نداشته و می توانند فعالیت های روزانه خود را از سر گیرند. اغلب افراد جهت برداشتن خال های خود به این روش تنها به یک جلسه درمانی نیاز دارند.

بهترین فصل برای برداشتن خال صورت

اگر قصد برداشتن خال را دارید، پاییز و زمستان ممکن است زمان مناسب تری باشد چرا که هر زخم یا جای زخم اگر دور از نور مستقیم خورشید باشد، بهتر بهبود می یابد و البته، اجتناب از قرار گرفتن در معرض نور خورشید به طور کلی در فصل های سرد سال بسیار آسان تر است.

ظاهر جای خال پس از لیزر به چه صورت خواهد بود؟

پس از برداشته شدن خال با استفاده از لیزر، تنها یک لکه قرمز کوچک بر جای مانده که تیم درمان یک پانسمان کوچک و موقت بر روی آن قرار می دهد. پس از گذشت چند روز، یک دلمه بر روی ناحیه زخم تشکیل می شود.

دلمه یاد شده پس از یک هفته جای خود را به لکه ای صاف با رنگ صورتی کم رنگ می دهد. جای باقی مانده از خال با گذشته زمان کم رنگ تر شده و ظرف ماه های آتی به بهبود هر چه بیشتر خود ادامه می دهد. پزشک از بیمار می خواهد تا زمان از بین رفتن دلمه زخم از اعمال مواد آرایشی بر ناحیه درمان خودداری کند.

برداشتن خال با لیزر

لیزر درمانی برای چه خال هایی بیشترین تاثیر گذاری را دارد؟

خال های کوچک غیر سرطانی بهترین گزینه برای فرایند برداشت لیزری خال ها هستند. لیزر درمانی برای خال هایی مناسب است که نیاز به نمونه برداری ندارند. درمان لیزری به گونه ای عمل می کند که پس از انجام فرایند امکان ارسال نمونه بافتی به آزمایشگاه وجود ندارد.

برداشت لیزری گزینه ای بی نظیر برای خال هایی است که دسترسی به آن ها دشوار است. صورت و گوش ها از جمله این نواحی به شمار می روند. در صورت تمایل به برداشت چندین خال در یک جلسه، برداشت لیزری به بیماران توصیه می شود.

چگونه می توان از مناسب بودن لیزر برای برداشت خال اطمینان حاصل کرد ؟

انتخاب فرایند برداشت لیزری تصمیمی نیست که فرد بتواند به تنهایی انجام دهد. پزشک پوست و مو، سابقه سلامتی فرد و مناسب بودن فرایند برای هر کدام از خال ها را بررسی می کند.

عوارض برداشتن خال صورت با لیزر

لیزر های پزشکی به کار رفته در این فرایند کوچک، قدرتمند و کاملا ایمن هستند. در حین این فرایند، تیم درمان به بیمار یک عینک مخصوص می دهد تا از چشمان او در برابر اشعه لیزر محافظت شود. مزیت درمان لیزری نسبت به روش های دیگر این است که فرایندی غیر تهاجمی است. در این فرایند، بریدن یا سوختن پوست رخ نداده، خطر ابتلا به عفونت جای لیزر خال بسیار پایین بوده و سرعت بهبودی بسیار بالا تر است.

چه روش های دیگری برای برداشت خال وجود دارد؟

علاوه بر برداشت لیزری، بیماران می توانند روش های دیگری را انتخاب کنند. تمامی روش های برداشت خال به صورت سرپایی و بدون نیاز به بستری هستند. در پایین به تعدادی از این موارد اشاره شده است:

1_ برش جراحی

برش جراحی، سنتی ترین روش برداشت خال است. در این روش، پزشک ناحیه درمان را بی حس کرده و سپس با استفاده از یک تیغ خال را به همراه مقدار اندکی از پوست اطراف خارج می کند. برخی خال ها تا به عمق پوست نفوذ کرده و برداشتن کامل آن ها نیاز به ایجاد زخمی عمیق دارد. چنین زخم هایی برای بسته شدن به چندین بخیه نیاز دارند. پزشک در صورت نگرانی می تواند خال برداشته شده را جهت معاینه بیشتر به آزمایشگاه ارسال کند.

2_ تراشیدن

تراشیدن خال می تواند یک گزینه درمانی برای برخی بیماران به شمار آید. در این روش، پزشک ناحیه درمان را بی حس کرده و تا رسیدن به لکه صورتی رنگ به تراشیدن خال ادامه می دهد. تراشیدن خال روشی کم تهاجم تر بوده و پوست را سالم و بدون آسیب نگه می دارد.

3_ انجماد

خال های کوچک تر و غیر سرطانی که به درون پوست نفوذ نکرده اند را می توان با استفاده از نیتروژن مایع منجمد از بین برد. این روش نسبتا سریع و ساده بوده و تاول به جا مانده از آن در نهایت برطرف می شود.

برداشتن خال با لیزر

سوالات متداول:

چرا افراد نسبت به برداشتن خال اقدام می کنند؟

خال ها اغلب به دلایل زیبایی یا پزشکی برداشته می شوند. هنگامی که بیماران به دلایل زیبایی اقدام به برداشت خال می کنند، معمولا از ظاهر برجسته خال خود مخصوصا در نواحی صورت احساس شرم دارند. در موارد دیگر، ممکن است خال ها در مسیر انجام فعالیت های روزانه قرار گیرند. در دلایل پزشکی، پزشک معمولا از تبدیل شدن آن به ملانومای بدخیم (نوعی کشنده از سرطان پوست) نگران است.

آیا برداشتن خال در خانه روش تضمین شده ای است؟

با این که موارد مختلفی از درمان های خانگی برداشت خال شنیده می شود، اما بهتر است این کار را به دستان دکتر زیبایی سپرد. پزشک می تواند خال را به صورت ایمن و صحیح از بدن جدا کرده و احتمال بروز عفونت، جای زخم و دیگر عوارض جانبی را به حداقل برساند. همچنین، او می تواند علاوه بر تشخیص سرطانی بودن خال نیاز به انجام درمان های بیشتر را نیز تعیین کند. علاوه بر این موارد، بسیاری از پماد ها و کرم های موضعی مدعی رفع خال سبب بروز واکنش های حساسیتی در بدن افراد می شوند.

آیا خال پس از برداشته شدن دوباره رشد می کند؟

استفاده از کلاه، ضد آفتاب و لباس های آستین بلند در هنگام قرار گیری در معرض آفتاب می تواند از بازگشت و رویش مجدد خال ها جلوگیری کند. با این حال، باز هم احتمال اندکی در زمینه بازگشت خال ها پس از برداشته شدن وجود دارد. انجام پایش متداول توسط پزشک بهترین راه حفظ سلامت پوست و از بین بردن خال هایی است که دوباره رشد می کنند.

چگونه می توان نیاز خال خود به درمان را تشخیص داد؟

توجه کردن به پوست خود، رشد خال های جدید و تغییرات خال های گذشته بسیار اهمیت دارد. در صورت داشتن سابقه ابتلا به سرطان پوست یا داشتن خال های متعدد باید جهت پایش وضعیت سلامت خود به طور متداول به پزشک مراجعه شود. در صورت مشاهده هر گونه از علائم زیر در یک خال باید به پزشک پوست مراجعه کنید:

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

تماس تلفنی

تلفن

اینستاگرام

منو

جستجو
مقالات
لیزر مو
فیلر و بوتاکس
ریزش مو
جوانسازی

فهرست موضوعات

پرسش از دکتر