پوسته شدن کف سر و ریزش مو

پوسته شدن کف سر و ریزش مو یا خشکی پوست سر هرکدام به تنهایی می تواند ظاهر و عزت نفس شما را تحت تاثیر قرار دهد. وقتی ریزش مو و خشکی پوست سر همزمان با هم اتفاق بیفتند، علائم ممکن است استرس زاتر شوند. در برخی از موارد، کم پشتی مو می تواند به پوسته شدن پوست سر مربوط باشد. در موارد دیگر، این دو شرایط ممکن است به طور همزمان به علل مختلفی رخ دهند.

آیا شوره می تواند باعث ریزش مو شود؟

شوره خفیفِ ناشی از خشکی پوست سر، موجب ریزش یا کم‌پشتی مو نمی شود. گرچه، اگر کف سر خود را برای تسکین خارش بخارانید یا شوره ها را بکَنید، شوره مزمن می تواند به علت ثانویه ی کم پشتی مو تبدیل شود.

خاراندن بسیار زیاد یا شدید پوست سر، می تواند موجب التهاب یا حتی آسیب به فولیکول های مو شود و باعث کم پشتی و ریزش مو گردد. خوشبختانه، حتی اگر شوره موجب ریزش موی ثانویه شود، مشکل معمولا دائمی نیست. در اکثر موارد، زمانیکه شوره بعد از درمان رفع می شود، مو مجدداً رشد می کند. مقاومت در برابر میل به کندن پوسته ها و خاراندن کف سر می تواند احتمال ریزش مو را کاهش دهد.

شوره و ریزش مو

آیا خشکی پوست می تواند موجب ریزش مو شود؟

برخی از افراد دچار خشکی‌پوست سر می شوند، زیرا بدن آنها به طور طبیعی سبوم کمتری تولید می کند. سبوم، مرطوب کننده ی طبیعی پوست می باشد. برخی از مشکلات پوستی، داروها و محصولات مراقبت از مو نیز می توانند موجب خشکی پوست سر شوند. پوست خشکی که با علائم دیگر همراه نیست، بعید است که موجب کم پشتی مو یا ریزش مو شود، مگر اینکه پوست سر بعلت خاراندن یا کندن پوست دچار التهاب شده باشد.

سایر علل پوسته شدن کف سر و ریزش مو

با اینکه خشکی پوست و شوره خفیف، علت رایج کم پشتی مو نیست، خشکی پوست سر و ریزش مو ممکن است با هم اتفاق بیفتند. موارد زیر برخی از علل خشکی پوست سر و ریزش مو هستند.

درماتیت سبورئیک

این شرایط که اگزمای سبورئیک نیز نامیده می شود، یک مشکل پوستی مزمن است که موجب علائم زیر می شود:

• شوره
  • نواحی چرب پوست با پوسته های سفید
  • خارش پوست سر
  • قرمز شدن پوست سر
  • راش های پوست سر
  • کم‌ پشتی‌ مو
  • ریزش مو

متخصصان‌ هنوز در پی آنند که به طور دقیق بدانند چرا افراد دچار درماتیت سبورئیک می شوند، اما موارد زیر نقش مهمی در این مشکل دارند:

• سیستم ایمنی ضعیف
  • استرس
  • ژنتیک
  • رشد بیش از حد مخمر مالاسزیا
  • داروهای خاص

ریزش موی درماتیت سبورئیک معمولا برگشت پذیر است. زمانی که علائم این بیماری را تحت کنترل در  آورید، به احتمال زیاد رشد مو در ناحیه درگیر شده دوباره شروع می شود.

پسوریازیس پوست سر

پسوریازیس پوست سر، یک مشکل پوستی مزمن است و زمانی رخ می دهد که بدن روی پوست سر به سرعت سلول های پوستی جدید تولید می کند و منجر به علائم زیر می شود:

• لکه های پوستی قرمز ضخیم به نام پلاک
  • پوسته های شوره نقره ای
  • پوست خشک روی پوست سر
  • ریزش مو

علل دقیق پسوریازیس پوست سر ناشناخته اند، اما به نظر می رسد که مربوط به اختلال عملکرد سیستم ایمنی بدن می باشد. ریزش موی ناشی از پسوریازیس پوست سر معمولاً برگشت پذیر است. زمانیکه شرایط تحت کنترل قرار بگیرد، رشد مو دوباره شروع می شود.

کرم حلقوی پوست سر

کرم حلقوی پوست سر، شرایطی است که توسط یک قارچ ایجاد می شود و می تواند منجر به خشکی پوست سر و ریزش مو شود. ‌این شرایط مُسری است و از طریق تماس نزدیک با فرد مبتلا منتقل می شود. این بیماری در کودکان و نوجوانان شایع تر است، زیرا این افراد احتمال بیشتری دارد که کلاه، شانه و وسایل جانبی موی خود را با دیگران به اشتراک بگذارند.

علائم کرم حلقوی پوست سر شامل موارد زیر می شوند:

• پوسته شدن پوست سر
  • ریزش موی دسته ای
  • خارش
  • صورتی شدن پوست
  • التهاب پوست سر

ریزش موی ناشی از کرم حلقوی معمولاً با درمان شدن عفونت، متوقف می شود و اکثر افراد ظرف مدت سه تا شش هفته، رشد موی کامل خود را در ناحیه درگیر شده مجدداً می بینند.

ریزش موی ناشی از کرم حلقوی

چگونه می توان خشکی پوست سر را درمان کرد؟

پیدا کردن علت علائم می تواند به نحوه انتخاب درمان خشکی پوست سر کمک کند.

خشکی پوست سر بدون علائم دیگر: استفاده از شامپوی مرطوب کننده ملایم و نرم کننده ی روزانه به طور منظم می تواند رطوبت موی از دست رفته را بازیابی کند.

شوره: شامپوهای ضدشوره ی بدون نسخه برای درمان شوره در فروشگاه ها موجود می باشند.

درماتیت سبورئیک: داروها و شامپوهای موضعی تجویزی و بدون نسخه رایج ترین درمان درماتیت سبورئیک هستند.

پسوریازیس پوست سر: شامپوهای دارویی، شامپوهای موضعی تجویزی، داروهای تجویزی خوراکی و داروهای تزریقی درمیان درمان های احتمالی برای پسوریازیس پوست سر هستند.

کرم حلقوی پوست سر: به طور معمول برای درمان کرم حلقوی از داروهای خوراکی تجویزی استفاده می شود تا کرم حلقوی مسئول برای عفونت را از بین ببرند.

صرف نظر از علت خشکی پوست سر و ریزش مو، این نکته ها می توانند به شما کمک کنند:

• کف سر خود را نخارانید یا پوسته ها را نکنید.
  • ناخن های خود را کوتاه نگه دارید تا احتمال آسیب زدن به پوست خود را در صورت خاراندن کاهش دهید.
  • بعد از استفاده از شامپو، برای مرطوب کردن پوست سر خود از یک نرم کننده استفاده کنید.
  • از ابزارهای حرارتی حالت دهنده ی مو مانند سشوار، اتو مو و فرکننده مو استفاده کنید.
  • تا زمانی که علائم شما کاملاً رفع نشده اند، از درمان های شیمیایی مانند رنگ مو، فردائم و صافی دائم خودداری کنید.

بهتر است قبل از صحبت با پزشک در مورد خشکی پوست سر و ریزش مو، منتظر شدیدتر شدن علائم خود نباشید. اگر متوجه کم پشتی مو شُدید و التهاب کف سر خفیف، سوزش یا خشکی داشتید، به پزشک مراجعه کنید. یک بررسی کامل و آزمایش تشخیصی می تواند علت علائم شما را مشخص کند. وقتی فوراً به دنبال علائم باشید، درمان خشکی پوست سر و ریزش مو اغلب آسانتر می شود.

برای پلکسر صورت چه باید کرد

پزشک شما ممکن است بهداشت فردی، درمان های بدون نسخه، درمان های تجویزی ریزش مو و درمان های خانگی خشکی پوست سر را برای بهبود علائم شما توصیه کند.