دکتر الهام تیزرویان

پوست، مو و زیبایی

دکتر الهام تیزرویان

پوست، مو و زیبایی

برای قوی کردن و تقویت ریشه مو چه کنیم؟

فهرست موضوعات

همانند تمام موارد خوب زندگی، داشتن مو های سالم نیز نیازمند رویکردی کامل و جامع است. مو ها نسبت به تغییر فصل، استرس های محیطی، سلامت عاطفی، هورمون ها، چرخه خواب و مواد خوراکی حساس هستند. در این مطلب عوامل ضعیف شدن ریشه مو ها و روش های تقویت آن ها بیان شده است.

عوامل ضعیف شدن ریشه مو ها 

در ادامه علاوه بر عواملی که باعث ضعیف شدن ریشه موها شده به علائم آن نیز میپردازیم.

1- کمبود مواد مغذی

کمبود مواد مغذی در رژیم غذایی در نهایت به ضعیف شدن ریشه مو ها منجر می شود. وجود آهن، کلسیم، روی، ویتامین دی و پروتئین های پایه ای مو در رژیم غذایی اهمیت دارد. در صورت عدم مصرف خوراکی های حاوی این مواد مغذی مو ها شروع به خشک شدن و از دست دادن درخشش خود می کنند. همچنین، مصرف آب کافی در سلامت مو ها نقش مهمی ایفا می کند.

2- انسداد جریان خون رونده به فولیکول های مو

صرف نظر از مصرف رژیم غذایی غنی، وجود مقادیر زیاد کلسترول در خون، عدم تعادل هورمونی و عدم تعادل قند خون سبب کمبود مواد مغذی رونده به ریشه ی مو ها می شود. این شرایط می تواند با چرب شدن مو ها و شوره سر (درماتیت سبوره) همراه باشد.

3- التهاب کف سر

مصرف بیش از حد مواد شیمیایی، فرایند های حرارتی، مصرف رژیم غذایی اسیدی و قرار گیری طولانی مدت در معرض آلاینده ها و نور خورشید سبب ضعیف شدن ریشه مو ها می شود. این وضعیت سبب تحریک درد در ریشه مو ها و بروز شوره سر می شود. مقادیر زیاد ادویه، نمک و مواد غذایی ترش از اقلام تشکیل دهنده رژیم غذایی اسیدی هستند.

سفت شدن ریشه مو

علائم ضعیف شدن مو

راه های تقویت ریشه مو 

داشتن مو های قوی نیازمند رفع مشکلات بیرونی و درونی بدن است. مراقبت از بخش بیرونی مو ها یا مصرف مواد مغذی به تنهایی در حفظ سلامت مو ها موثر نیست. مشکلات داخلی مو ها را می توان با نکات زیر برطرف کرد:

1- مصرف خوراکی های لازم برای رشد مو 

رژیم غذایی سرشار از پروتئین بر حفظ سلامت مو ها بسیار تاثیر گذار است. میوه های غنی از آهن همچون انار، انگور، خرما، انجیر خشک و سبزیجات برگ دار همگی برای سلامت مو مناسب هستند. همچنین، اضافه کردن مقادیر کافی از آجیل هایی چون گردو و بادام به رژیم غذایی نباید فراموش شود. از دیگر مواد غذایی مناسب می توان به حبوبات، شیر، کره و پروبیوتیک ها اشاره کرد.

2- اجتناب از چربی های ناسالم

با کاهش جریان خون رونده به فولیکول های مو، مواد غذایی کمتری به آن ها رسیده و سلامت مو ها به خطر می افتد. مواد غذایی سرشار از روغن های تصفیه شده، روغن پالم، غذا های سرخ شده، نشاسته و شکر سبب تضعیف ریشه مو ها می شوند.

4_ رژیم های التهاب زا

مواد غذایی ترش و ادویه دار ریشه مو ها را تضعیف می کنند. افراد باید از مصرف خیارشور، سیگار، الکل و اضافه کردن نمک اضافی به غذا خودداری کرده یا مقدار آن را کاهش دهند. مصرف نمک نه تنها ریشه مو را ضعیف می کند بلکه باعث خاکستری شدن زود هنگام آن نیز می شود.

5_ چرب کردن متداول مو ها با روغن های مناسب

روغن های گیاهی ریشه مو ها را سم زدایی، عمق مو ها را تغذیه و در سازگاری با استرس به آن ها کمک می کنند. هنگام شب، بهترین زمان برای چرب کردن مو هاست.

6_ سم زدایی مو ها با ماسک (یک بار در هفته)

ماسک های موی سم زدا به عنوان موادی محرک برای رشد مو ها و خنثی کننده سموم عمل می کنند. همچنین، این روغن ها با افزایش جریان خون رونده به فولیکول ها، دریافت مواد مغذی توسط آن ها را نیز بیشتر می کنند.

7_ تغذیه ریشه ها

برخی ماسک های خانگی مو که دارای مواد مغذی مناسب هستند می توانند به تغذیه و تقویت مو ها کمک کنند. چنین ماسک هایی را می توان به تعداد دفعات دلخواه استفاده کرد.

برای تقویت ریشه مو چه بخوریم

ماسک های سم زدا برای تقویت ریشه مو

در ادامه سه ماسک موی خانگی جهت تقویت ریشه مو شرح داده شده:

1_ ماسک موی پیاز

  • 4 قاشق غذا خوری آب پیاز
  • مقدار فلفل سیاه
  • 4 قاشق غذا خوری عسل

پیاز ها را خرد کرده و فشار دهید تا آب آن ها خارج شود. مواد را با هم ترکیب کرده و بر روی کف سر اعمال کنید. به مدت نیم ساعت صبر کرده و مو های خود را بشویید. پیاز گردش خون را بهبود بخشیده و به رشد مو کمک می کند.

2_ ماسک موی دارچین

  • یک چهارم قاشق غذا خوری دارچین
  • 2 قاشق غذا خوری عسل
  • 4 قاشق غذا خوری ژل آلوئه ورا

همه مواد را با یکدیگر ترکیب کرده و بر روی پوست سر اعمال کنید. به مدت نیم ساعت صبر کرده و سپس مو های خود را بشویید.

3_ ماسک نارگیل

  • یک فنجان شیر نارگیل

یک گلوله پنبه را در شیر نارگیل فرو برده و به آرامی بر روی ریشه مو ها اعمال کنید. پس از خیس شدن پوست سر به آرامی ساقه مو ها را نیز آغشته کنید. شیر نارگیل دارای خواص احیا کننده فوق العاده ای است. این ماده، آسیب های پوست سر و تار های مو را التیام می بخشد. ماسک شیر نارگیل را می توان به دفعات مورد نیاز استفاده کرد.

مواد غذایی تقویت کننده ریشه مو

_ روغن یا مغز نارگیل

نارگیل سرشار از پروتئین بوده، التهابات داخلی و بیرونی را تسکین داده و تا عمق ریشه مو را تغذیه می کند. روغن نارگیل تا عمق پوست نفوذ کرده و توان تار مو را افزایش می دهد.

_ بادام

مصرف متداول بادام التهاب را کاهش داده، به مو ها پروتئین رسانی کرده و رشد سالم مو ها را تضمین می کند.

_ گردو

گردو ها کپسول هایی طبیعی از امگا 3 هستند. این مغز دانه، غنی از ویتامین E بوده و بر رشد مو ها تاثیر مثبت دارد.

_ دوغ

دوغ در تنظیم گوارش نقش داشته و با تحریک کبد تاثیر مثبتی بر هورمون ها ایجاد می کند. دوغ، همچنین بر جذب کلسیم نیز موثر بوده و رشد مو ها تضمین می کند.

_ دانه ماش

ماش کلسترول در گردش خون را از بین می برد. این کلسترول بر رشد مو ها اثر گذاشته و رنگ آن ها را به خاکستری تغییر می دهد. ماش دانه ای سرشار از آنتی اکسیدان بوده که از آسیب های مویی ناشی از افزایش سن جلوگیری می کند.

_ کشمش

کشمش سرشار از ریز مغذی ها بوده و در تسکین التهاب و سلامت مو نقش مهمی ایفا می کند.

_ اسفناج

اسفناج و تمام سبزیجات سبز خوراکی منابع غنی از فولات، آهن و دیگر ریز مغذی ها هستند. این موارد، اجزای جدا نشدنی یک رژیم غذایی سالم هستند.

_ شیرین بیان

شیرین بیان یک گیاه دارویی فوق العاده است که اثرات ضد استرس و ضد اسیدی در بدن دارد. اسید سبب از بین رفتن کلسیم و تضعیف مو می شود. این گیاه در تنظیم میزان اسید در بدن موثر است.

_ دانه شنبلیله

این دانه حاوی فیتو استروژن بوده که در تنظیم چرخه رشد و افزایش طول و ضخامت مو ها نقش بسزایی دارد.

علت شل شدن ریشه مو

جهت حفظ قدرت مو ها باید از چه مواردی اجتناب کرد؟

تنظیم هورمون ها، مدیریت سطح کلسترول و دریافت مواد مغذی به مقدار کافی نه تنها برای مو بلکه برای کل بدن مفید هستند. کاهش استرس و اثرات آن نیز مزایایی هستند که با این سبک زندگی سالم همراه خواهند بود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر شقایق پنجشنبه ۴ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    من دوماهه ریزش مو دارم ...ریشا موهام درد داره..و پوست سرم ریشه موهام خیلی تب داره ..بخاطر ی مشکلی ناراحت بودم از اون موقه ب بلد ریزش مو گرفتم
    1. تصویر کاربر دکتر الهام تیزرویان پنجشنبه ۴ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      باید بررسی شه و دلیل ریزش موهاتون مشخص شه و بعد درمان مناسب انجام شه
  • تصویر کاربر Elahe پنجشنبه ۴ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام دکتر من ریزش مو شدیدی داره قرص و کپسول بیوتین هم مصرف میکنم اما هنوز ریزش دارم آیا ممکنه م با اقدامات درمانی حجم مو از دست رفته جبران شه؟
    1. تصویر کاربر دکتر الهام تیزرویان پنجشنبه ۴ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      سلام عزیزم اول باید دلیل ریزش موی شما بررسی بشه
  • تصویر کاربر امیرعلی پنجشنبه ۴ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    من ۵ساله که دچار آلوپسی شدم دکترم داروی آزارام و نیزوپرد تجویز کردن ولی وقتی میخان دوز دارو رو کاهش بدن دوباره ریزش شدید موهام شروع میشه حالا داروها رو قطع کرده میگه پوکی استخوان مییاره دوباره ریزش دارم خیلی سردرگم هستم دکتر میگه مزوتراپی کنم خاستم بپرسم بهترین راه برای من چیه مصرف همان داروها یا مزوتراپی ۰لطفن جواب رو برام پیامک کنین خیلی متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر الهام تیزرویان پنجشنبه ۴ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      سلام مزوتراپی برای الوپسی متاسفانه خیلی پاسخ خوبی نمیده و بهترین درمان برای شما استفاده از داروهای ایمونو ساپرسیو هست
  • تصویر کاربر فرهان چهارشنبه ۱۹ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    با سلام دکتر من موهام ریزش دارن حالا یه راهکار پزشکی میخوام ک ریشه مو رو قوی نگهداره نریزن.تمام موارد بالا رو امتحان کردم جواب نداده
    1. تصویر کاربر دکتر الهام تیزرویان چهارشنبه ۱۹ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      سلام قطعا اول باید دلیل ریزش مو رو تشخیص داد و بعد درمان مناسب آن تجویز شود😊
  • تصویر کاربر عزت سه شنبه ۱۴ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشید واقعیتش درست 3هفته ریزش مو دارم وقتی که به موهای سرم نگاه میکنم نازوک و بدونه ریشه شدن جدیداً اینطور شدم ممنون میشم بگید چیکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر الهام تیزرویان سه شنبه ۱۴ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      سلام ريزش مو دلايل زيادي ميتونه داشته باشه و براي درمان ريزش مو لازمه كه اول علت ريزش مو مشخص بشه و اين مسنلزم اينه كه توسط پزشك معاينه بشيد و براي شما ازمايشهاي لازم نوشته بشه
درحال دریافت اطلاعات

تماس تلفنی

تلفن

اینستاگرام

منو

جستجو
مقالات
لیزر مو
فیلر و بوتاکس
ریزش مو
جوانسازی

فهرست موضوعات

پرسش از دکتر