دکتر الهام تیزرویان

پوست، مو و زیبایی

دکتر الهام تیزرویان

پوست، مو و زیبایی

پی آر پی و رویش مجدد مو

فهرست موضوعات

آیا پی آر پی و رویش مجدد مو ارتباطی با یکدیگر دارند؟ روش درمانی PRP شامل گرفتن خون از بیمار و استفاده از آن برای استخراج پلاسمای غنی از پلاکت می شود. غلظت بالای پلاکت موجود در این ماده، به نواحی خاصی از بدن تزریق شده و روند بهبودی را سرعت می بخشد. پلاسمای غنی از پلاکت کاربردهای مختلفی در پزشکی، پوست و زیبایی دارد که رایج ترین آنها عبارتند از:

  • آسیب های اسکلتی عضلانی
  • بهبودی پس از جراحی
  • آرتروز
  • جوانسازی پوست
  • ریزش مو
ریزش مو در افراد

پلاسمای غنی از پلاکت چیست؟

پلاسمای غنی از پلاکت از دو بخش تشکیل شده است: پلاسما (بخش مایع خون) و پلاکت ها (نوعی سلول های خونی که نقش مهمی در بهبودی زخم ها دارند). پلاکت ها بیشتر با خاصیت لخته سازی خون شناخته می شوند؛ اما علاوه بر آن، این سلول ها حاوی فاکتور های رشدی هستند که می توانند تولید مثل سلولی را تحریک کرده و منجر به بهبودی یا بازسازی بافت آسیب دیده شوند. پلاسمای غنی از پلاکت در واقع خونی است که دارای پلاکت بیشتری نسبت به خون عادی می باشد.

برای بدست آوردن پلاسمای غنی از پلاکت، پزشک ابتدا یک نمونه خون از بیمار می گیرد؛ سپس نمونه خون گرفته شده را درون دستگاهی به نام سانتریفیوژ قرار می دهد؛ نمونه با سرعت بالا چرخانده شده و سایر اجزای خون از پلاکت ها جدا می شوند و پلاسمای غنی از پلاکت استخراج می گردد.

آیا پی آر پی و رویش مجدد مو ارتباطی با یکدیگر دارند؟

در رابطه با پی آر پی و رویش مجدد مو باید گفت که درمان PRP یک روش قابل اعتماد برای ریزش مو است که می تواند موهای نازک و ضعیف را احیا کند. دلیل این امر آن است که PRP حاوی پروتئین هایی است که به لخته سازی خون کمک کرده و رشد سلولی را تحریک می کند. هر دوی این موارد از عوامل ضروری برای رشد مو می باشند. انجام PRP توسط یک پزشک زیبایی می تواند باعث پیشگیری از ریزش مو و تحریک رشد موهای جدید شود. در نتیجه، ظاهر شما بهتر شده و اعتماد به نفس شما باز می گردد.

اگرچه PRP به عنوان یک روش درمانی مدرن برای ریزش مو شناخته می شود، اما مطالعات متعدد نتایج دلگرم کننده ای را نشان داده اند. این مطالعات بیشتر روی درمان آلوپسی آندروژنیک (AGA؛ که به عنوان طاسی مرتبط با هورمون نیز شناخته می شود) متمرکز شده اند. آلوپسی آندروژنیک وضعیتی است که مردان و زنان را تحت تأثیر قرار می دهد. همچنین در برخی از مقالات از AGA به عنوان طاسی با الگوی مردانه یا طاسی با الگوی زنانه یاد می شود.

آیا پی آر پی و رویش مجدد مو ارتباطی با یکدیگر دارند؟

درمان PRP چگونه انجام می شود؟

درمان PRP ممکن است پیچیده به نظر برسد، اما این فرآیند ساده تر از چیزی است که تصور می کنید. در ادامه به نحوه ی انجام PRP اشاره کرده ایم: پزشک از بازوی بیمار نمونه خون می گیرد. سپس این نمونه را در سانتریفیوژ قرار داده و سانتریفوژ با دور بالا چرخانده می شوند. نمونه خون به سه فاز تقسیم می گردد: پلاسمای حاوی مقادیر اندک پلاکت، پلاسمای غنی از پلاکت و گلبول های قرمز.

در واقع با قرار دادن خون در سانریفیوژ، پلاکت ها در پلاسما متمرکز شده و پلاسمای غنی از پلاکت بدست می آید. پزشک با استفاده از یک سرنگ این ماده را به ناحیه مورد نظر بیمار تزریق می کند. هدف از تزریق پلاسمای غنی از پلاکت، افزایش غلظت فاکتور های رشد در ناحیه ی خاصی از بدن می باشد. فاکتور های رشد، پروتئین هایی هستند که به تسریع روند بهبودی کمک می کنند. پزشک معمولاً با هدف کاهش درد، کوتاه کردن زمان بهبودی، تحریک تولید کلاژن یا رشد مو از این درمان بهره می برد.

مزایای PRP نسبت به سایر درمان های ریزش مو چیست؟

یکی از مزایای اصلی درمان مو با پلاسمای غنی از پلاکت این است که محلول مورد استفاده در این روش از سلول های خونی و پلاسما تشکیل شده است. به عبارت دیگر، هیچ خطری برای آلرژی یا واکنش ناخواسته ناشی از این درمان وجود نخواهد داشت. PRP همچنین -بر خلاف سایر درمان های ریزش مو- دارای حداقل عوارض جانبی است.

داروهایی که برای درمان طاسی با الگوی مردانه تجویز می شوند، می توانند خطر اختلال نعوظ را افزایش دهند. از سوی دیگر، درمان های جایگزینی مثل ماینوکسیدیل برای زنان ممکن است منجر به عوارض جانبی ناخواسته ای مثل رشد موهای صورت و افت فشار خون شود. درمان ریزش مو با PRP یک روش درمانی کم تهاجمی و کم خطر است که نیازی به داروی مکمل یا وقفه ندارد. همین امر PRP را به روشی جذاب برای افراد مبتلا به ریزش مو تبدیل کرده است.

درمان PRP در مقایسه با سایر درمان ها

به گفته ی پزشک: «سایر گزینه های درمانی ریزش مو برای اغلب بیماران مشکلات بیشتری ایجاد می کند.» دو داروی تأیید شده توسط FDA برای درمان ریزش مو عبارتند از: فیناستراید و ماینوکسیدیل. اما برای داشتن نتایج سازگار، هر دوی این داروها باید به طور مداوم مصرف شوند.

هر یک از این داروها ممکن است باعث بروز عوارض جانبی شوند. از عوارض داروهای نام برده می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ماینوکسیدیل می تواند باعث خشکی و خارش پوست سر شود.
  • فیناستراید ممکن است باعث اختلال عملکرد جنسی در مردان شود.

کاشت مو گزینه ی دیگری برای افراد مبتلا به ریزش مو است؛ اما این روش نیز به برش پوست سر و دوره نقاهت طولانی تر نیاز دارد. از آنجایی که کاشت مو نوعی روش جراحی است، پزشکان معمولاً این روش را تنها برای افرادی که ریزش موی چشمگیری دارند توصیه می کنند.

پیوند مو نیز روشی پر هزینه تر بوده و احتمال وجود جای زخم وجود دارد. پزشک در ادامه می افزاید: «پزشکان می توانند درمان PRP را قبل از عمل پیوند انجام دهند که باعث ارائه ی نتایج بهتر و تراکم بیشتر مو می شود.»

درمان PRP در مقایسه با سایر درمان ها

عوارض جانبی و احتمالی درمان PRP

از جمله عوارض جانبی ناشی از PRP و تزریق می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آسیب عروق خونی در پوست سر
  • آسیب عصبی
  • عفونت در ناحیه تزریق
  • کلسیفیکاسیون یا بافت اسکار در ناحیه تزریق
  • عوارض جانبی روش بی حسی یا بیهوشی مورد استفاده در عمل؛ مانند دردهای عضلانی، گیجی یا مشکلات کنترل مثانه.

سوالات متداول:

آیا پلاسمای غنی از پلاکت یک درمان دائمی است؟

اغلب بیماران در دوره ی اول درمان به حداقل دو تا سه جلسه درمانی (معمولاً به فاصله ی 4 تا 6 هفته) نیاز دارند. نتایج PRP معمولاً در عرض چند هفته قابل مشاهده بوده و مانند یک تغییر طبیعی و -در عین حال- قابل توجه به نظر می رسد. بازسازی کلاژن ممکن است تا 3 ماه به طول بی انجامد. نتایج درمان در بیماران متفاوت است؛ اما می تواند تا 18 ماه ماندگار باشد. پس از این مدت، برای حفظ روند رشد موهای جدید به یک جلسه درمانی دیگر نیاز خواهید داشت.

آیا PRP برای من مؤثر است؟

PRP تقربیاً روشی مؤثر برای تمام افرادی است که ریزش مو را تجربه می کنند. اما این روش برای افرادی که به اختلالات پلاکتی مبتلا هستند، توصیه نمی شود. همچنین در صورت وجود مشکلات سلامتی مثل کم خونی شدید، عفونت فعال پوست سر، مشکلات کبدی یا دیابت کنترل شده، ممکن است انجام PRP برای شما مناسب نباشد.

کاندیدای مناسب برای درمان پی آر پی و رویش مجدد مو چه کسی است؟

پزشک در این باره می گوید: «بخش زیادی از موفقیت درمان PRP به بیمار بستگی دارد.» PRP برای بسیاری از افراد بی خطر و مؤثر است. با این حال اگر هر یک از مشکلات زیر را دارید نباید درمان PRP را انجام دهید:

  • اگر یک اختلال زمینه ای مانند بیماری تیروئید یا لوپوس دارید، احتمالاً درمان PRP برای شما مناسب نخواهد بود. زیرا این شرایط به مرور زمان باعث ریزش مو می شوند.
  • اگر از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنید، پلاکت های خون شما عملکرد مناسبی نداشته و PRP به اندازه کافی مؤثر نخواهد بود.

اگر اخیراً دچار ریزش مو شده اید با درمان PRP نتایج بهتری کسب خواهید کرد. پزشکان بر این باورند که تحریک فولیکول های مویی که برای مدت طولانی غیر فعال بوده اند، سخت تر می باشد.

پزشک: «من به بیماران خود می گویم که می توانم موهای شما را به 5 سال قبل بازگردانم؛ حالا اگر ریزش موی شما بیش از 5 سال پیش اتفاق افتاده است، ممکن است میزان بهبودی اندکی را مشاهده کنید؛ بنابراین ارزش اتلاف وقت و هزینه ی شما را ندارد.»

الهام تیزرویان دکتر زیبایی در سعادت آباد

 

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

تماس تلفنی

تلفن

اینستاگرام

منو

جستجو
مقالات
لیزر مو
فیلر و بوتاکس
ریزش مو
جوانسازی

فهرست موضوعات

پرسش از دکتر